Erik
    Hejsan! ska snart ha prao men vet verkligen inte vart jag ska praoa. jag tycker om no och teknik men problemet är att det ofta är 18 eller 16 årsgräns på sådana platser. behöver hjälp med tips och hur jag ska gå tillväga för att inte behöva städa skolans toaletter. Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    vet inte om du går år 8 eller 9 nu, men du ska ju troligtvis ändå söka till gymnasiet - till hösten 2018 eller till hösten 2019. Och då är mitt förslag att du kanske kan PRAO-a på en gymnasieskola - hos en lärare i ngt. av ämnena som du gillar eller är nyfiken på?
    Se om detta förslaget är intressant för dig och ta i så fall kontakt med personal på gymnasieskolan eller på flera gymnasieskolor. Rektor kan fatta beslut om att det är OK att PRAO-a på gymnasiet. På yrkesprogrammen kan du bara "rakt av" delta i undervisningen, sitta på lektionerna; på högskoleförberedande program - vara praktikant hos personal. Man kan vara praktikant hos skolsköterska, hos en lärare, skolvärdinna, skolvaktmästare, skoladministratör eller hos flera olika ur personal - så får du bekanta dig med flera yrken under din PRAO-period.

    Annars så håller jag med dig om att det kan vara svårt att hitta en PRAO-plats.
    Bästa hälsningar

    ANNA