Ahmed
    Hej!
    Jag läser naturvetenskapsprogram i komvux. Och jag är nästan klar med de flesta kurser. Jag hade läst Matte 4, Fysik 1a, Kemi 2, Biologi 2 och Geografi 2. Men jag vill inte läsa Fysik 2 eftersom jag inte behöver den. Så kommer jag att få gymnasieexamen eller måste jag läsa Fysik 2 eller Samhällekunskap för att uppfylla någon inriktning av programets två inriktnignar och få grundlägandebehörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed,

    på komvux behöver man inte ha fått betyg i alla kurser inom en av inriktningar på programmet, men du måste få ihop tillräckligt med "poäng", minst 2400 betygsatta poäng (av dem 100 p gymnasiearbete). Fysik 2 eller Samhällskunskap 2 är inte en obligatoriska kurser för att kunna få examensbevis från komvux.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • :

      Hej! Kan Jag få veta om man har gjort prövning inom matte 5 men har inte läst matte 4. Kan man forfarande få exambevis när man har samlat 2400 poäng inom komvux som inkluderar matte 5 men inte matte 4 ?Eller måste man ha också med förgående kurset som är matte 4?

    • Anna : Det är mycket ovanligt att man vill ha in matte 5 men ej matte 4 in i sitt examensbevis, men visst går det. Det är inte förbjudet, därför går det att göra så.