Helado

    Hej! Jag går bara i 8an just nu men att vara förbered men också utbildning är något som är väldigt viktigt för mig för att jag har svårt med stress men om jag är förbered innan blir jag mindre stressad. Jag undrar vilka ämnen som är bra att ha högre betyg i (A och B) om jag ska klara av SA eller NA utan att vara för stressad, inte att jag inte ska tycka att det är svårt men att jag i alla fall inte ska tycka att det är omöjligt. (Du får gärna ge exempel på vilka ämnen som är bra att ha "lättare" för). Troligtvis eller förhoppningsvis har jag sen hela nian att kunna vara så bra som möjligt (så bra jag kan) och bli bättre på de ämnena som är viktigast När jag gick i 7an var jag inte på topp och hade svår psykisk ohälsa (Jag gick ut 7an med 280,8 eller 288.8 i meritvärde) Nu i 8an har jag mått bättre men det har också gått bättre i skolan (på HT23 fick jag 300 i merit, men hälften av betygen är från VT23) Jag gick upp i många ämnen nu i 8an, från C till B eller B till A eller till och med från C till A. De ämnena jag har lägst betyg i är Teknik (C) Matte (C) Fysik (C) och Idrott (D). Teknik och fysik tror jag att jag har gjort "bättre" ifrån mig och har högts (till B eller A) men matte och idrott är något jag har svårt med av olika anledningar, och jag vet inte hur jag ska bli bättre, mina lärare i de ämnena är inte så samarbetsvänliga men jag ska kanske få ha ett samtal med dem tillsammans med min mentor. Jag undrar om du har några tips på vadd jag kan gör med idrotten och matten, vad jag kan tänka på eller så. Frågorna: Vad jag undrar är då vilka ämnen som är bra att öva på för att SA eller NA inte ska kännas omöjligt. Och vad jag kan göra för att höja mig i matte och idrott. Tack för din tid! Hoppas du förstår. Hälsningar Helado

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att ha bättre kunskaper och högre betyg i vissa ämnen kan definitivt underlätta inför gymnasievalet och kommande gymnasiestudier.

    Ämnen som historia, samhällskunskap och geografi är centrala inom SA. Om du har ett intresse för dessa ämnen och har lättare för att förstå och komma ihåg information inom området kan det vara en stor fördel när du läser på SA.

    Språk
    Kunskaper i svenska, engelska och eventuellt ett tredje språk är viktiga för studier på både SA och NA. Om du har starka språkfärdigheter och trivs med att läsa och skriva kan det göra studierna mindre stressiga.

    Matematik
    Även om du kämpar med matte nu kan det vara värt att försöka förbättra dina kunskaper i ämnet, särskilt om du överväger att gå på NA. Matematik är ett centralt ämne inom naturvetenskapliga och tekniska områden, och att ha en stadig grund i matte kan vara till stor hjälp.

    Naturvetenskapliga ämnen
    Om du är intresserad av naturvetenskapliga ämnen som biologi, kemi och fysik och har lättare för att förstå och tillämpa begrepp inom dessa områden kan det vara en fördel om du väljer NA.

    När det gäller att förbättra dina kunskaper och färdigheter i idrott och matte finns det några saker du kan göra:

    Sök stöd
    Be din klasslärare/mentor och andra lärare på din skola om extra hjälp och stöd i de ämnena där du upplever svårigheter.

    Använd resurser online
    Det finns många resurser och övningsmaterial tillgängliga online. Använd dessa för att öva och fördjupa dina kunskaper. Kika gärna på www.matteboken.se och Tips om studieteknik på gymnasieGuiden.se som kan hjälpa dig hitta din personliga inlärningsstil.
    Försök att identifiera vilken inlärningsstil som fungerar bäst för dig. Det kan vara visuell, auditiv eller kinestetisk inlärning, och att anpassa din studieteknik därefter kan göra det lättare att förstå och komma ihåg materialet. Öva regelbundet och var tålmodig.

    Slutligen, är det viktigt att komma ihåg att de flesta människor har svårare för vissa ämnen och lättare för ända kunskapsområden.
    Genom att vara envis, inte ge dig så lätt och ta hjälp när det behövs kan du övervinna dina svårigheter och uppnå dina mål.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare