Daniel SYV

    Hej Jelena;
    100% kan man inte vara säker; detta pga ändringar i skolornas möjlighet att erbjuda ovanliga språk kan inträffa med kort varsel. Men vi gör vårt bästa i att ständigt uppdatera information i listan på www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak - blått text i den listan och, för övrigt, i våra svar också är Klickbara länkar.

    Se, nedan, vilka gymnasieskolor som enligt våra uppgifter (februari 2019) erbjuder Ryska som modernt språk.

    i Avesta
    Karlfeldtgymnasiet - Ryska

    ***

    i Borås
    Bäckängsgymnasiet - Italienska, Ryska
    ***
    i Dalarna
    I Dalarna har många gymnasieskolor anslutit sig till GYSAM ("gemensam gymnasieskola") och erbjuder ett stort antal ovanliga språk (delvis på distans).

    ***
    i Gävle
    Vasaskolan - Italienska, Kinesiska 1 och Ryska

    ***

    i Göteborg
    Kitas gymnasium - Italienska, Ryska och Latin (t om läsåret 2018-19 erbjöds även Kinesiska/Mandarin)
    Schillerska - kan erbjuda japanska, mandarin, ryska men dessa språk går inte på Schillerska. Skolan samarbetar med övriga centrumskolor i Gbg, dit skola skickar sina elever som väljer att läsa dessa språk
    Ryska, Japanska, Mandarin steg 1 går på Hvitfeldtska, Mandarin steg 2-3 går på IHGR (oklart om ryskan blir av i år).

    I GR (Göteborgs regionen) får alla gymnasieskolor (kommunala och fristående) ansöka om att deras elever deltar i "det gemensamma gymnasiet" där kurser i ca 70 språk kan erbjudas via Språkcentrum, se nedan exempel på vilka kurser som kan erbjudas:
    Ryska 1, 2, 3, 4 och 5 (finns också som Modersmål 1 och 2).

    ***

    i Skåne
    Ystad gymnasium - Österport - Danska1, Ryska 1, Italienska 1
    Snitz i Malmö, friskola - Ryska 1, Danska 1 och Japanska 1
    Cybergymnasiet i MaImö, friskoIa - Ryska, Danska och Japanska (högre kurser  än nybörjarkurs erbjuds, om eIevunderIag finns).

    ***
    i Stockholm
    Hersby gymnaisum - Italienska, Kinesiska, Ryska
    Kungsholmens gymnasium - Italienska, Kinesiska (1-3) , Ryska
    Södra Latins - Italienska 1 och 2 (ev 3), Kinesiska1-3 (ev 4), Ryska 1-3.

    ***
    i Uppsala
    Kommunala gymnasieskolor i Uppsala erbjuder Arabiska, Kinesiska, Italienska, Japanska, Ryska.