Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill börja svara med att uppmana dit att kika på framtid.se/yrke/extrajobb
    och
    nedan finner du några idéer och tips som, förhoppningsvis, kan vara till hjälp för dig när du söker extrajobb:
    Inom vilka branscher har du störst chans att få extrajobb?
    1. **Deltidsjobb/extrajobb inom service**: Jobb inom butiker, caféer, restauranger eller snabbmatställen kan ofta vara en bra startpunkt. Dessa jobb kräver inte alltid tidigare arbetslivserfarenhet.

    2. **Lagerjobb: lagermedarbetare**: Många företag söker extrapersonal för att hjälpa till med lagerhantering, särskilt under högsäsonger. Se framtid.se/yrke/lagermedarbetare

    3. **Jobb inom städning/lokalvård**: Många städföretag anställer ungdomar för deltidsarbete. Se framtid.se/yrke/stadare-lokalvardare

    4. **Jobb inom Hemtjänst eller personlig assistans**: Om du vill jobba med att hjälpa äldre eller personer med funktionsvariationer, kanske passar det dig bra att söka extrajobb som hemtjänstmedarbetare eller som personlig assistent.

    På vilka sätt (Hur?) kan du söka extrajobb?
    1. Använd Jobbsökningswebbplatser som t.ex Platsbanken hos Arbetsförmedlingen, se arbetsformedlingen.se/platsbanken

    2. Håll utkik efter sommarjobb. Många organisationer, kommuner och företag anställer ungdomar för sommarjobb. Det är bra att börja se sig om vad gäller sommarjobb redan tidigt på året. Vissa sommarjobb tillsätts redan i januari-februari. Annonser om sommarjobb kan finnas bland annat på kommunernas hemsidor men också i Platsbanken hos Arbetsförmedlingen, se arbetsformedlingen.se/platsbanken

    3. Använd ditt "nätverk": Tala med lärare, klasskamrater, vänner och familj. Många jobb fås genom personliga kontakter.

     4 Fundera på att starta ett eget företag. Om du har en passion eller hobby, t.ex. fotografering, trädgårdsarbete eller bakning, kan du fundera på att starta ett litet "sidoföretag" som en sort extrajobb. Se framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare

    Kom ihåg att anpassa ditt CV och personliga brev för varje jobbansökan.
    Lycka till med jobbsökandet!

    Studie- och yrkesvägledare