Elina

    Hej! Jag vill läsa 120hp i matematik för att kunna söka in till kpu mot gymnasiet och bli matematiklärare. Nu när jag ska söka inför hösten så undrar jag vilka kurser som jag skulle kunna läsa för att bli behörig? Jag skulle behöva ha hjälp med en studieplan med kurserna. Jag vill helst läsa på distans och har hittat en kurs från Stockholms universitet som heter Matematik 1 och är på 30 hp att söka och förhoppningsvis läsa till hösten. Om jag skulle göra det, vilka kurser ska jag läsa efteråt så jag kommer upp i 120 hp som krävs? Jag vill läsa mer än heltid så jag får ihop 120hp på 1,5år (start nu till hösten) och jag har redan börjat så nu den här vårterminen läser jag 7,5hp.

    Tänkte även kolla, har hört att man kan läsa 90hp och då söka in till kpu mot högstadiet, kan man efter kpu då ansöka om att undervisa på gymnasiet?

    Mvh Elina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Elina,

    det är rätt krångligt med lärar-behörigheter.
    Det som gäller idag är att behörig gymnasielärare är även behörig att undervisa i samma ämne på grundskolan, men inte tvärtom.
    Det blir troligtvis möjligt även i framtiden (dock inte helt säkert då förändringar kan inträffa) - att i efterhand utöka sin lärarbehörighet... men exakt hur, när och vad som kommer att krävas kan vi inte på förhand garantera. Förhoppningsvis ska du kunna läsa mer högskolepoäng inom matte och av Skolverket bli beviljad utökninga av sin lärarlegitimation.

    Ang. studieplan - för att läsa mot KPU... så blir inte den planen så mycket värd, om du ex. ej kommer in på Matematik 2 och sedan Matematik 3 ... och platsgaranti på kurser finns endast inom Programmet, ej när man söker fristående kurser.
    Det är bekvämt att söka och komma in på ett Program; då är det "klappat och klart". Det kan t.ex vara bekvämare Kanske att läsa ett program och jobba vid sidan av studier. det tar 5 eller 5.5 år att bli behörig gymnasieläare i 2 ämnen genom ett program, men det är inte alls säkert man blir klar på kortare tid genom fristående kurser och KPU; detta pga det tyvärr ej finns någon garanti på att komma in på "nästa fristående kurs" och sedan kanske det ej finns KPU att söka till som passar. Ex. om du är klar med dina fristående kurser så att du skulle kunna påbörja KPU på våren, men KPU för blivande lärare i matematik kanske då kommer att starta endast på hösten - så blir du tvungen att vänta en termin; sedan är det inte garanterat att komma in på KPU.
    Blir det konkurrens om KPU-platserna, prioriteras oftast de som blir behöriga i fler ämnen. Ex. om du endast vill bli lärare i matte och ej har fler högskolepoäng inom andra ämnen, så kommer de som blir behöriga i 3 ämnen först, sedan de som kan bli behöriga i 2 ämnen och om det då finns platser kvar kanske även de som blir behöriga i ett ämne. Så förklarar de sakkunniga att systemet funkar idag. Hur det blir i framtiden kan ingen vara säker på.

    Om du ändå vill läsa fristående kurser i första hand, och ej vill söka till ett lärarprogram, då råder vi att läsa Alla mattepoäng på Samma lärosäte, dvs Matematik 1, 2 och 3 på samma högskola/universitet. Detta pga i fall man t.ex läser Matematik 1 på en högskola och sedan Matematik B på en annan och sedan matematik III - på tredje kan det visa sig i efterhand att kurserha har "överlappat" varandra på vissa områden och att det ej räcker till att bli behörig till KPU. Därför är rådet att läsa antingen Matte A, B, C och sedan kanske även D /om du vill få ihop 120 hp/ eller matematik 1, 2, 3 och 4 eller matematik I, II, III och IV - på ett och samma lärosäte. Att läsa 120 hp matte snabbare än på fyra terminer kanske inte går... då kurserna ligger under en hel termin, på heltid.
    vänligen

    ANNA