Hej Evelina,

    nej, som regel, kan man inte ta bort några kurser som ingår i ett gymnasieprogram på ett nationellt program på en svensk gymnasieskola.

    Om särskilda omständigheter finns, som t.ex en svår sjukdom eller dödsfall i familjen eller annat mycket allvarligt som har hänt, kan t.ex förlängd studietid användas som "åtgärd" för att hjälpa eleven, dvs man läser under längre tid än 3 år på gymnasiet. Prata i så fall med kurator och/eller med Rektor. Man kan också gå via SYV eller via sin klasslärare/mentor.

    Bästa hälsningar

    ANNA