Annathunberg

    Hej! Jag håller på att läsa naturkunskap 1b och gör slutprov denna veckan. Jag är vääällddigt taggad på att söka till högskola/ universitet redan till nästa termin. Jag vet redan att tex sjuksköterska kräver naturkunskap 2 men finns det program jag kan bli antagen till men enbart naturkunskap 1b? (Med fullständig examen så klart)? Jag är också öppen när det gäller att läsa vilket program som helst men även kurser till vad som helst bara att jag kan få jobb efter det. Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Många program, särskilt de inom kunskapsområden humaniora, samhällsvetenskap och konst, kräver ofta inte mer än "grundläggande naturvetenskapliga kunskaper" (såsom godkänt betyg i gymnasial kurs Naturkunskap 1b). Exempelvis kan program inom journalistik, psykologi, statsvetenskap, filosofi, sociologi, historia, litteraturvetenskap, och liknande områden vara tillgängliga (alltså du är behörig sökande) med Naturkunskap 1b som det enda naturvetenskapliga kravet.

    Det bästa sättet att få aktuell och specifik information är att kolla på varje utbildningens webbplats. De har vanligtvis detaljerad information om antagningskraven för varje program.

    Kom ihåg att även om det inte finns specifika ämneskrav för vissa program, spelar dina gymnasiebetyg fortfarande en stor roll i antagningsprocessen. Höga betyg kommer att öka dina chanser att komma in på programmet du vill läsa.

    Kika på yrken på www.framtid.se och välj ett antal yrken som du är intresserad av.
    Du skriver om att du gärna vill gå en utbildning som leder till jobb (vilket är ju inte alls konstigt, för att de flesta utbildningssökande vill läsa för att efter utbildningen kunna få jobb). Jag kan i så fall rekommendera att du bland annat tittar på många olika "läraryrken" för att "lärare" är ett samlingsnamn för ett antal olika yrken, däribland F-3 lärareförskollärare och ämneslärare. Om du bestämmer dig för att söka till någon av lärarutbildningar, vänd dig gärna till studievägledare på den lärarhögskolan där du i första hand vill läsa.
    Nedan finner du snabblänkar till några program på högskolenivå som planerar start vårterminen 2024 och som inte kräver (inom naturvetenskap) fler kurser än Nk1b:
    uu.se/utbildning/utbildningar/engelska
    uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/jurist
    sh.se/program--kurser/program/grund/journalistik-och-digitala-medier
    sh.se/program--kurser/program/grund/journalistik-med-samhallsstudier
    sh.se/program--kurser/program/grund/grundlararutbildning-med-interkulturell-profil-med-inriktning-mot-fritidshem
    gu.se/studera/hitta-utbildning/grundlararprogrammet-med-inriktning-mot-arbete-i-forskoleklass-och-grundskolans-arskurs-1-3
    du.se/sv/Utbildning/Program/grundlararprogrammet-grundskolans-arskurs-4-6
    du.se/sv/Utbildning/Program/grundlararprogrammet---forskoleklass-och-grundskolans-arskurs-1-3
    mdu.se/utbildning/program/grundlararprogrammet-inriktning-forskoleklass-och-arskurs-1-3
    uu.se/utbildning/grundlärare
    uu.se/F-3-lärare
    sh.se/program--kurser/program/grund/forskollararutbildning-med-interkulturell-profil
    umu.se/utbildning/program/förskollärarprogrammet
    mdu.se/utbildning/program/forskollararprogrammet-distans
    uu.se/förskollärare
    mdu.se/utbildning/program/förskollararprogrammet
    miun.se/utbildning/program/idrott-halsa-och-vard/folkhalsovetenskapliga-programmet
    du.se/sv/Utbildning/Program/entreprenoriellt-företagande
    mdu.se/utbildning/program/beteendevetenskapliga-programmet

    Fullständigt utbud blir klart till 15 september 2023 (dagen då anmälningsperiod börjar). Hoppas mitt svar hjälper dig att välja utbildningsvägen, och lycka till med dina studier och ditt slutprov!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Annathunberg : Tack för svar! Jag tänker mer på fastighetsmäklare eller något inom projektledning. Kanske ifall det finns något inom det eller agil. Jag bor i Göteborg så jag kan tänka mig söka till Göteborg universitet eller högskolan väst. Mina poäng ligger på ca 16.33 om jag har räknat rätt
    • Milla : Mitt råd är att du gör högskoleprovet. Vilka utbildningar på universitetsnivå som är sökbara kan du se på www.antagning.se ... De flesta utbildningar börjar på hösten och anmälningsperiod blir från mitten av mars till mitten av april. Utbildningsutbud fastställs till början av anmälningsperioden. Anmälningsperiod till start vt2024 kommer starta i mitten av september och det är först då som man kan se det fullständiga utbudet. Du får också gärna titta på utbud inom yrkeshögskola - se www.yhguiden.se