Elsa

    Vilka kurser kan man läsa som det individuella valet på naturbruksprogrammet? Kan man läsa kurser som man får meritpoäng av tex. engelska 7 eller moderna språk? Eller beror det på vilken skola man väljer? Jag skulle gärna vilja gå på den naturvetenskapliga fördjupningen eller den matematiska fördjupningen. På poäng planen för det naturvetenskapliga fördjupningen (https://www.realgymnasiet.se/varfor-real/hogskolebehorighet/naturvetenskaplig-fordjupning) så står det IV-val på flera olika ställen. På ett av ställena står det "Utökade NV-kurser (IV-val)" betyder det att ens IV-val kurser blir dem naturvetenskapliga kurserna och att man inte kan välja några andra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    med "naturvetenskaplig fördjupning" på NB kan man mena lita olika "saker". Ofta, men inte alltid menas att eleverna som läser på NB vill bli behöriga till utbildningen till Veterinär eller till Marinbiolog på de svenska lärosäten. Och i så fall måste de uppnå både den grundläggande behörigheten till högskolestudier + även få godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 2, Bilogi 2 och Matematik 4. Och det är ganska många av de kurserna som inte får plats inom programmets "vanliga upplägg" och även om alla programfördjupande poäng och alla 200p.inom individuellt val upptas av de naturvetenskapliga kurser, så måste eleven ändå läsa en utökning, alltså läsa på mer än heltid. Det finns i det fallet inga utrymmen till några val, över huvudet taget (förutom det valet att man väljer läsa naturvetenskaplig fördjupning); väljer man det på NB då läser man kurserna under alla tre år som är "förutbestämda" och läser dessutom på mer än heltid, mer än 40 timmar per vecka. Någon plats för att läsa kurser som ger meritpoäng kommer inte att finnas.
    Hänvisningar/lästips:
    fragasyv.se/fragor/naturvetenskaplig-foerdjupning-hur-mycket-mer-laesning-aenhttps://www.fragasyv.se/fragor/naturvetenskaplig-foerdjupning-hur-mycket-mer-laesning-aen-normalt?-normalt?
    gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    framtid.se/yrke/marinbiolog
    framtid.se/yrke/veterinar

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elsa : Okej, tack för svaret! Men om man inte läser med naturvetenskaplig fördjupning, bara normalt NB, kommer man då kunna lägga till kurser som man får merit poäng av? För på poäng planen står det ”valfritt utifrån skolans utbud” eller något liknande.
    • Milla :

      Individuellt val, 200poäng, får ingå i examensbevis från gymnasiet (gäller alla NATIONELLA program) vilka som helst kurser "utifrån skolans utbud", alltså de kurser som skolan kan erbjuda: lärare måste finnas som kan undervisa + tillräckligt antal elever måste välja läsa samma kurs. Gymanasieskolorna brukar skapa korta listor (på 5-6 kurser eller kanske som mest 8 kurser) från vilka eleverna får välja och rangordna: t.ex i första hand vill jag läsa engelska 7 men om inte det går, då vill jag läsa "den här kursen..." i andra hand. Skolorna försöker sedan tillgodose elevernas önskemål men det är inte alltid som det går att göra det.

    • Elsa : Okej tack så mycket!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer