Donna
    Hej.
    Vilka kurser eller "ämnen" läser man på vård och omsorg programmet? För att kunna bli läkare vilka kurser behöver man läsa till för att bli behörig till läkarprogrammet. Isåfall om man kompletterar med kurser i komvux och får relativt bra betyg, blir det svårt att komma in på programmet?
    • : Du kan inte bli behörig till Läkarprogrammet på Vård-& omsorgsprogrammet. Du kan bli behörig till Sjuksköterska, Tandhygienist, Optiker och fysioterapeut/sjukgymnast.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Donna!
    Marina har rätt i sin kommentar. Det går inte att bli behörig till Läkare på Vår-&omsorgsprogrammet.
    Vilka kurser man läser på VO kan du se här: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf

    Om vilka kurser som man behöver välja på VO för att bli behörig till Sjuksköterska (och med det även till Röntgensjuksköterska, Tandhygienist, Optiker och Fysioterapeut - f d Sjukgymnast) kan du få info här: http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo
    Om du även vill bli behörig att direkt efter VO kunna söka till Naturvetenskapligt basår på högskola (för att där komplettera för behörighet till Läkare), försök få med även Matematik 3b.
    Matte 3b får ej läsas som Programfördjupande på VO. Det är i så fall inom individuellt val eller som en "utökad", dvs en extra kurs.

    Det som du har RÄTT att läsa är kurser för Grundläggande behörighet för högskolestudier.
    Alla de andra valbara kurser som FÅR LÄSAS är det inte säkert att man kan läsa på varje skola, det beror på ... och är bra att på förhand få svar från skolan dit du vill söka - om det blir möjligt att läsa alla de kurser eller ej.

    Hälsningar
    Mikael SYV