Tova
    Hej! Jag är väldigt musikintresserad och har gått på en musikinriktad grundskola fram tills nu. Jag skulle vilja gå ett estetiskt program men jag vet att den linjen inte ger en så stor behörighet. Vilka kurser måste jag lägga till en estetisk linje för att ha samma behörighet som en samhällslinje? Måste man läsa ett utökat program då eller kan man välja dessa kurser på sitt individuella val?
    • Julia : Det beror i mångt och mycket på de lokala förutsättningar som just din gymnasieskola kommer att ha; det går inte garantera på förhand.:(

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    I första hand är det matematik 2b som du behöver få godkänt betyg i; ofta kan man läsa den kursen på ES men pga den inte är obligatoriskt på ES, kan det inte garanteras. Pga lärarbrist eller pga schemat inte går ihop, kan det bli så att du inte ska kunna läsa matte 2 på ES.

    Du får gärna jämföra vilka kurser man läser på SA>> och på programinnehåll på ES >>