Anna
    vilka kurser kommer ge meeitpoäng om en elev har läst både moderna språk steg 3och 4, eng 7 och ma5? Ma5 är en utökad kurs och eleven ska söka civilingenjörsprogrammet. Blir det den utökade kursen som ”förlorar” både meritpoäng och betygets värde eller hur kommer det se ut?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    så här säger Antagning.se att de gör i detta fallet:
    det är endast om inräknandet av betyget i matte 5 skulle Höja jämförelsetal, som det betyget räknas in; i annat fall - räknas inte betyget i matte 5 in, om det är en U-kurs i examensbeviset.

    Alltså, U-kursens betyg räknas in om det betyget "ger meritpoäng" och i detta fallet är det "både och": egentligen ger matte 5 meritpoäng, men eleven har redan max i merit; då räknar Antagning.se - som regel - Inte betyg i en U-kurs (men i fall betyget i matte 5 skulle vara högre än genomsnitt av de övriga betygen i examensbeviset, kommer inräknandet av det betyget Höja jämförelsetal, och då räknar de in det betyget, för att de har den principen att "när det är tveksamt, eller både och... då räknar de till den sökandes Fördel").

    Vänligen
    L.

    Liselotte