Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Yrkeshögskoleutbildningar får göra egna bedömningar ang.behörighet och bland annat vilka kurser eller "annat" som t.ex arbetslivserfarenhet eller resultat från tester som de accepterar som bevis på att hen som söker har goda chanser att klara av utbildningen.
    Om vi skulle prata om universitetsutbildningar (behörighet till dem) där det är väldigt strikt vilka kurser som man måste ha godkända betyg i, så gäller följande:
     De​​ motsvarande kurserna är Matematik 2a, 2b, 2c och Matematik B (den senast nämnda kunde man få betyg i t o m sista juni 2016 och från 1 juli 2016 går inte få betygen i Matematik B, eller EngB eller SvenskaB utan endast i motsvarande nya kurser som är:
    Engelska 6 (motsvarande gammal kurs Engelska B)
    Svenska 2 (motsvarande gammal kurs Svenska B).
    Varför nämna även de gamla kurserna? Jo, det finns fortfarande många sökande som har betygen i det gamla systemet och de vet inte nödvändigtvis vilka kurser som motsvarar varandra, därför brukar man nämna både de nuvarande och de äldre kurser (som motsvarar varandra); alltså ska man antingen ha godkänt betyg i Engelska 6 eller i Engelska B.
    I Tabellen för utbyteskomplettering kan du se t.ex att motsvarande ny kurs (mot den gamla kursen Datorkommunikation heter Nätverksteknik. Kursen "Datorkunskap" är en ännu äldre kurs som ej finns sedan ganska länge nu... och allmänt sett, så sker förändringar inom "datavärlden" så fort att kurserna hinner bli gamla nästan innan man börjar läsa dem... kan man kanske säga.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!
    Jag är inte expert på datakurser specifikt, men min uppfattning är att kursen datorkunskap (som är en väldigt gammal kurs) inte har någon motsvarande nu-existerande kurs). Om utbildning som du vill komma in på skriver att du ska ha "datorkunskap eller motsvarande" då måste de mena deras egen bedömning ang.vad som är motsvarande, alltså bedömning som antagningen till just den utbildningen kommer att göra. Du kan därför med fördel fråga och få svar från utbildningsansvariga om vilken eller vilka kurser de kommer bedöma som "motsvarande datorkunskap".
    Du kan på Skolverkets hemsida se vilka kurser som finns på gymnasial nivå inom ämnet Datalagring på skolverket.se/undervisning/gymnasie/datalagring och i ämnet Nätverksteknik: se skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/nätverksteknik Du kan gå in på listan Samtliga gymnasieämnen på Skolverket.se/gymnasiala-ämnen och klicka där på de ämnen som har ngt.med "dator" att göra och se där vilka kurser som, i princip, finns eller kan finnas; men komvux i varje kommun kan omöjligen erbjuda alla de olika kurserna (de är för många); du kan kanske göra så här (är mitt förslag):
    - ta fram från kursutbudet på komvux i din kommun vilka kurser inom "data och IT" som din komvux erbjuder
    och
    - visa den listan till de utbildningsansvariga på den utbildningen som du vill bli behörig till och be om svar om vilken eller vilka av de kurserna som de tycker du ska läsa.
    Se annars vad som står i beskrivande text på utbildning/ec-utbildning/technical-operations-specialist där du ser att det står att de ska helst ha 2 års relevant arbetslivserfarenhet, men på myndighetens MYH´s hemsida står det att för särskild behörighet krävs godkänt betyg i kursen Datorteknik 1a (endast alltså, i just den kursen). MYH är förkortning för Myndighet för yrkeshögskola.

    • 1234op :

      Hej Milla och tack för svaret. Eftersom jag håller på läsa in behörighet på klmvux som krövs till den här utbildnkngen på YH enligt länken:https://ecutbildning.se/utbildningskoncept/utbildningskoncept-technical-operations-specialist/

      Om jag förstår din tolkning rätt så Datorkommunikation heter netvärkteknik. Men om jag söker den kursen på komvux så finns det bara dator och nätverkteknik Är det samma kurs?

      Vad heter datorkunskap då?

      Tusen tack på förhand!

    • Milla : Jag ska nu utöka mitt svar till dig.