Sheila
    Hej! Jag har letat jättelänge efter vilka universitet/högskolor som har naturvetenskapligt basår (jag vill plugga till tandläkare) utan att man behöver vara behörig i matematik 3b då jag gick samhälle/beteende linjen på gymnasiet. Men problemet är att jag inte hittar vilka högskolor i hela Sverige som har naturvetenskapligt basår där man ej behöver vara behörig i förväg i matte 3b och jag är mycket stressad och har ångest över detta så om ni bara kunde säga till mig vilka universitet som har detta?
    Med hopp om positivt svar, Sheila

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila!

    Följande universitet/högskolor kräver endast Matte 2 godkänt (dvs matte 3 krävs i dagsläge inte):

    Jönköpings Universitet

    Linneuniversitetet

    Örebro Universitet

    Karlstads Universitet

    Högskolan Dalarna

    Högskolan i Gävle

    Uppsala Universitet

    Mittuniversitetet

    Umeå Universitet

    Högskolan i Skövde

    Mälardalens högskola

    Malmö högskola

    Linköpings Universitet

    om du klickar på högskolans/universitetets namn i listan (ovan) - kommer du direkt till den plats på skolans egen hemsida som beskriver den utbildning.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jättemycket! Är det då så att alla dessa universitet/högskolor har naturvetenskapligt basår eller har vissa enbart tekniskt-naturvetenskapligt basår för det finns ju en skillnad mellan de två typerna av basår? Mvh Sheila
    • Anna : Det som inte passar in i dina planer är TEKNISKT basår för du behöver läsa Biologi. Tekniskt-naturvetenskapligt basår bör innehålla Biologi och det är i så fall oftast 2 olika varianter de "kör": tekniskt basår och naturvetenskapligt basår. Det är bara att klicka på namnet på universitet/högskola i det svar som du fick och så kommer du till utbildningens hemsida - där ser du vad som erbjuds. Det går också bra att kontakta Studievägledare på respektive universitet/högskola - om info på deras hemsida är otydlig eller saknas. :)
    • Anna : Sök även till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och till flera olika högskolor (naturvetenskapligt basår), detta för att öka dina chanser att komma in någonstans, då det ej finns några garantier på att få utbildningsplats.