Henrik
    Läser just nu 1a1 och funderar på om jag borde lägga till 1a2, men jag vet inte vad jag vill plugga senare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,
    på alla de högskoleförberedande gymnasieprogram, förutom Teknikprogrammet, är kursen historia 1b obligatorisk. På yrkesprogrammen och på teknikprogrammet kan man ofta läsa his 1a2 också och på så sätt få samma behörighet som kursen his 1b ger.

    Exempel på eftergymnasiala utbildningar som kräver godkänt betyg i hisoria 1b (eller i två kurser: historia 1a2 och 1a1) är:
    juristprogrammet
    journalistprogrammet (på högskolenivå i Sverige: högskola eller universitet)
    polisutbildningen.

    • : Jo jag vet det, jag går ju själv teknikprogrammet. Det jag undrade var vilka högskoleprogram som krävde att man hade läst historia 1b, t.ex. jurist mm. Skulle vilja veta alla dom programmen som man behöver 1b för så att jag vet om jag vill läsa kursen
    • Anna :

      Jag ger 3 exempel i mitt svar, ovan: journalistprogrammet, juristprogrammet och polisutbildningen. Om man vill bli lärare i historia behöver man definitivt mer kurser än endast his 1a1 - kanske t om historia 2 behöver man i så fall (kan bero på om det är gymnasielärare eller grundskolelärare man vill bli).

    • Anna : His 1a2 är en liten kurs (lika liten som his 1a1) och den läses på komvux på heltid på 2,5 veckor. Det borde inte vara några större problem att komplettera med den kursen efter gymnasiet, om du kommer på att du behöver den kursen.
    • : För att bli behörig till Lärarutbildningen, historia för gymnasiet, behöver man inte historia 2. Det räcker med 1a1+1a2 eller 1b. Kravet är detsamma om man vill bli lärare i historia på högstadiet.
    • Milla : Vi rekommenderar titta noga på behörighet till just ”den utbildning” som man är intresserad av; det kan inte uteslutas att ngn utb som idag kräver mindre historia kommer kräva mer i framtiden- behörighetskraven kan förändras och om man vill bli lärare i historia rekommenderar vi läsa så mycket historia som möjligt- alla de kurser som din gymn skola kan erbjuda!
    Läs alla kommentarer