Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Hej! Min situation är lite komplicerad och jag har vänt mig till både skolverket, UHR och syv i min kommun men ingen har kunnat ge mig ett svar så jag hoppas att jag kan få ett svar här :) Jag tog studenten 2009 och fick då slutbetyg trots att jag inte...
Anna: :
Hej Sonia,fick du just slutbetyg eller fick du Samlat betygsdokument?Om du fick just ett Slutbetyg då kan du inte få ett nytt slutbetyg och du kan inte heller få ut examensbevis. Det är så vi... Läs hela svaret
Jag läser till studie-och yrkesvägledare och är i precis i mitten av min praktik. Jag börjar känna att detta yrke kanske är just för mig och är lite mer intresserad av den psykologiska biten. Min fråga är egentligen om jag kan bli en...
Julia: :
Hej!
skolkurator är i Sverige (än så länge) inte ett legitimationsyrke och arbetsgivare får anställa vem de vill, men vad vi ser är att endast socionomer med påbyggnadsutbildningar och... Läs hela svaret
Hej!
Det är så att jag påbörjade gymnasiet 2009 och tog studenten 2012 med samlat betygsdokument.
Jag har läst på komvux under två år för att komplettera och bli behörig till högskolan. Min fråga är vad som är skillnad på slutbetyg och gymnasieexamen?
Vad jag förstår så borde jag kunna få...
Julia: :
Hej Ellinor,standard är - sedan några år - Examensbevis (gymnasieexamen) men rektor på komvux kan troligtvis fatta beslut om att du får läsa mot Slutbetyg. OBS! sista dag att ta ut sitt... Läs hela svaret
Hej! Jag gick ut 2013 och har det gamla betyg systemet, har läst 2550p (det som står på examensbeviset) från gymnasiet.
Hur räknar jag ut min merit, läst att man bara ska räkna med 2400p?
Om jag läser tex 300p på komvux...
Liselotte: :
Hej Håkan
de som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare fick Slutbetyg eller Samlat betygsdokument. Och det är 2 helt olika uppsättningar av regler - det är jättestor skillnad om du fick SLUTBETYG... Läs hela svaret
Hej, jag gick ut gymnasiet förra året på barn och fritids programmet. Dock så fick jag tyvärr F i kursen "projektarbete". Hur kan jag gå tillväga för att läsa upp kursen.
Hoppas du kan besvara min fråga
Ha en bra dag
Mina
Julia: :
Hej Mina, om du gick ut gymnasiet till sommaren 2017, så måste det vara så att det är Gymnasiearbete, som förkortas ofta till "GA" och inte, som du skriver "projektarbete" som du fick... Läs hela svaret
Hej! Nu är det så att jag vill studera vidare då jag aldrig tog skolan på allvar så dum som jag var.
Men mitt problem är att jag gjorde aldrig mitt projektarbete men gick ut med 2500 poäng och tänkte vafan det borde ju räcka ändå! (åter igen så dum som jag var)
Fick reda på att jag behövde...
Mikael: :
Hej Markus,
ta dina betyg och träffa en SYV på komvux, i den kommunen där du är foIkbokförd.
Gissar på att du har Studiebevis. Och du behöver Examensbevis. Gymnasiearbete är en... Läs hela svaret
Hej!
Jag undrar om mitt projektarbete (100p) med MVG kan räknas om till ett gymnasiearbete E? Om man kan använda mitt projektarbete, för att t ex få min yrkesexamen, räknas den då in med 100 p eller går den "utanför" poängen?
Anna: :
Hej Sara!
Projektarbete (en "gammal" kurs) och Gymnasiearbete är lika stora kurser och liknar varandra på flera sätt.
Dock kan man inte säga att Projektarbete kan räknas in i stället för Gymnasiearbete - rakt av.
Om du vill... Läs hela svaret
Jag kompletterade via prövning på komvux mina betyg. Ska nu skicka in samlat betygsdokument plus intyg från komvux men ser att projektarbete inte står med någonstans. Vad ska jag göra?
Tack!
Ludmila: :
Hej Emma!
Har du fått ett SAMLAT BETYGSDOKUMENT från din gymnasieskola, då har du antaglingen läst din gymn.utb. enligt "de gamla kursplanerna", som var innan Gy 2011.
Nu för tiden utfärdas det Gymnasieexamen... Läs hela svaret
Innebär ett IG i kursen projektarbete att man inte kan få ett giltigt slutbetyg på gymnasiet och alltså inte kan ta studenten?
Fråga: :
Jodå, om man är godkänd i resterande kurser alt inte har IG i fler kurser än 250 kurspoäng och dessa i sådana fall inte består av Ma A, Eng A, Svenska A+B så får man ut ett slutbetyg med grundläggande behörighet.