Emma

    Har tänkt att läsa till vårdadministratör nästa höst. Men har hört att en del utbildningar får man inte jobba på vårdcentraler. Hur vet jag att jag väljer rätt skola? Finns det några kurser jag kan läsa innan utbildning som kan hjälpa mig under utbildningen och efter

    • Anna : En ansvarig för yrkeshögskoleutb. till vårdadministratör svarar så här: "Hej! Vad jag vet finns inget förbud att jobba på vårdcentral. Vi har många studerande som gör sin praktik och får anställning på just vårdcentraler. Hälsningar".

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    utbildningar till med.sekreterare/vårdadministratör (yrket har tidigare oftast kallats för Läkarsekreterare och den yrkestitel finns fortfarande kvar på vissa arbetsplatser) - finns bl.a inom yrkeshögskola - se listan på yhguiden.se/med.sekr/vårdadmin och det går bra att söka till alla de olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt - och i fall du kommer in på flera utb., kan du i så fall välja sen.

    Distansutbildning som har redan beviljad framtida start och som ännu inte haft sista ansökn.datum är den här utbildning/lernia-yrkeshogskola/vardadministrator-ostersund

    För att t.ex den här: yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare-gavle

    och de andra yh-utbildningar till med.sekreterare/vårdadmin, som är på distans, har redan haft sista ansökn.dag....

    så, det verkar inte som att det finns val - om du vill läsa på just distans.

    För övrigt, så är det yrket du ställer frågan om - är ett icke-reglerat (alltså, finns inga strikta generella krav på vilken utbildning som krävs). Därför kan det inte uteslutas att man kan få anställning med en annan utbildning än den från yrkeshögskola; men vår erfarenhet är att de flesta som anställs inom detta yrket har examen från en yrkeshögskoleutbildning.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    vi fick idag svar från en sakkunnig, verksam i Gävle; var god läs hans svar nedan:
       "Den bästa utbildningen på en yrkeshögskola är den som är anpassad för den regionen där man tänkt bli yrkesverksam. I det här fallet spelar bland annat dataprogram in och vilka kurser som efterfrågas i regionen. Här i Gävle använder regionen Medspeech och Melior och därför utbildas de studerande även i de programmen men i andra regioner är det andra program som gäller. Vi har till exempel lagt mer fokus på skrivandet/dikteringen och mindre på statistik och ekonomi. I vissa regioner är det tvärt om men det beror på vad som efterfrågas av näringslivet."

    Vi fick idag svar från ännu en sakkunnig:

                             "Det är omöjligt att svara på vilken utbildning som är bäst eftersom alla människor är olika. Anställningsgraden på dem som tar examen kan vara en bra parameter att gå efter."

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    vi fick svar från Lernia yrkeshögskola; var god läs deras svar, nedan:

    Vi har tagit kontakt med våra utbildningsledare och de har aldrig hört att det ska finnas något ”förbud”. Om du har gått utbildningen hos oss och tagit examen så kan du få jobb på olika inrättningar inom området tex vårdcentraler. Vilken utbildning som är bäst kan ju vara svårt för oss att svara på då vi endast kan prata för Lernia och känner till våra utbildningar och vad de innehåller.

    Här skickar jag med lite info om skillnader mellan våra utbildningar på Lernia:

    Utbildningarna Vårdadministratör och Hälso- och sjukvårdsadministratör är snarlika varandra och leder till liknande (och samma) yrkesroller. Den största skillnaden är att Hälso- och sjukvårdsadministratörsutbildningen (Malmö) är utformad tillsammans med Region Skåne och i där har man tittat på just Region Skånes behov på arbetsmarknaden.

    Vårdadministratörsutbildningen(distans från Östersund och semi-distans från Umeå) är lite mer allmän och inte bunden till en region på samma sätt. Efter båda utbildningarna kan du söka jobb som exempelvis medicinsk sekreterare, vårdadministratör eller läkarsekreterare. Du kan också söka jobb som enhetschef eller liknande inom offentlig eller privat sjukvård.

    En annan stor skillnad är själva utbildningsformen. I Malmö är utbildningen platsbunden och i Östersund ges den på distans. I Umeå är utbildningen på semi-distans vilket innebär obligatoriska träffar i Umeå ca 1 gång i månaden. På alla tre uppläggen förekommer det obligatoriska föreläsningar och träffar.

    Studie- och yrkesvägledare