Choon-Hee

    Hej! Jag har planer på att studera Förvaltningsjuridiskaprogrammet på Mittuniversitetet i Östersund till hösten. Som det ser ut nu kommer jag få de sista 250 poängen från komvux (inklusive Gymnasiearbete), så frågan är vilken kategori kommer jag hamna i? Blir det BI eller BII. Resterande kurser som jag har läst har varit på gymnasiet. Jag är nämligen osäker på om jag kommer in på BII medan jag tror att jag har en chans på BI.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du i ditt examensbevis kommer ha 250 poäng kurser från komvux och resterande - från gymnasiet, då är hela ditt examensbevis en komplettering, så du kommer endast prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Försök få så höga betyg i alla kurser som kommer ingå i ditt examensbevis som möjligt; i gymnasiearbete kan man dock ej få högre betyg än E, men det betyget räknas inte in.
    Gör också högskoleprovet så många ggr du kan. Med resultatet av Högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet och med det får ännu en extrachans att komma in.

    • : Jag kommer sammanlagt ha 250 poäng från Komvux i min gymnasieexamen (varav 100 är från gymnasiearbete). Dessvärre är jag inte särskilt bra på fysik så osäker på om jag kommer komma in på den. Såg på UHR att statestiken på HP var omkring 0.6, är det något som är relativt normalt att få? Kollade även UHR på andra urvalet men det stod ej några värden under de olika intagningskategorierna. Brukar det oftast vara så att antagningspoängen är mindre på andra urvalet än det första?
    • Milla : Antagningsgränsen brukar ofta vara lite lägre i Urval 2, men kan vara exakt samma som i Urval 1 också, ibland. Det beror på följande: om många antagna tackar Nej till erbjuden plats eller inte. ... ang. resultat på högskoleprovet, så kan man förenklat svara så här: resultat 1.0 är "medel"/genomsnittlig resultat och allt under 1.0 så är det typ "lätt att få" (i den meningen att man behöver i så fall inte svara bättre än "medelbra"). :)