Leif
    Hej, jag har en fråga om arbetslöshet och inskrivning på arbetsförmedlingen. Ponera att man bor i Göteborg - ganska centralt, vilket kontor ska man då skriva sig in? beror det på vilka yrken man söker jobb inom eller beror det på var man bor eller är folkbokförd?
    Tacksam för ett snabbt svar.
    Leffe

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leffe,
    vissa "speciella" yrken som t.ex Sjöyrken eller om man är Kulturarbetare - eller yrken inom Bygg kan det finnas speciella Arbetsförmedlingar för /i större städer/; annars så går det att skriva in sig på vilket kontor som helst eller i alla fall vända sig till vilket AF-kontor som helst, så hänvisar AF-personal rätt i så fall.

    Du nämner Göteborg, centralt - och då rekommenderar jag kika på arbetsformedlingen.se/Globalmeny/Kontakt/Hitta-din-arbetsformedling/Kontorssidor/Region-Vastragotaland-Halland/Vastra-Gotaland/Goteborg-Centrum.

    Att tänka på
    går man till AF kontor för att skriva in sig eller för att träffa sin handläggare, måste man ha ett giltigt dokument /legitimation/ som bekräftar ens identitet, ex. pass, korkort eller LMA-kort, om man är asylsökande;
    blir man arbetslös, rekommenderas det att första helgfria arbetslösa dagen att skriva in sig på Arbetsförmedlingen;
    man kan förbereda genom att göra inskrivning på webben, men sedan behöver man personligen besöka ett av AF-kontor, visa upp legitimation och prata med en handläggare - bl a kommer man tillsammans med en handläggare göra upp en handlingsplan för hur jobbsökande ska gå till.