Lara

    Hej, jag funderar kring mitt gymnasieval och är lite osäker på om jag vill gå samhällsprogrammet med inriktningen beteende eller samhällsvetenskap. Jag är lite osäker på vad jag vill jobba med i framtiden och vill därför välja en som är bred så att man har många valmöjligheter. Men jag känner ändå att psykolog är ett yrke som intresserar mig och för att bli psykolog så kanske man måste gå beteende.

    • Mikael : Om jag måste svara vilken inriktning på SA som är "bredast" då skulle jag säga Sam-sam, pga du blir då även behörig söka utbildning Ämneslärare i Samhällskunskap, men annars så spelar det, för behörighet, inte ngn som helst roll.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lara, det är endast Inriktningskurserna som är olika på inriktningar på SA. alla andra kurser är desamma, oavsett inriktning. Inriktningskurser på SA brukar man läsa från år2.

    Om du tittar på Programplan för SA >> så ser du att inom Inriktningar finns det kurser som ej krävs för särskild behörighet till någon specifik högskoleutbildning ( i alla fall vad gäller högskoleutb. i Sverige ) förutom då att i inriktning Samhällsvetenskap ingår kursen Samhällskunskap 2 som krävs om man vill läsa för att bli Lärare i Samhällskunskap, men den kursen kan man läsa även om man inte läser just inriktning Samhällsvetenskap på SA utan man kan läsa den som programfördjupningskurs eller som en kurs inom individ.val.

    Till psykologprogrammet är Särskild behörighet: godkända betyg i matematik2 och i samhällskunskap 1b; båda de kurserna läses på flera högskoleförberedande gymnasieprogram som obligatoriska; de läses i alla fall som obligatoriska på Alla inriktningar på Samhällsvet.programmet; på så sätt spelar det ingen roll vilken inriktning på SA man gick, för möjlighet att komma in på psykologprogrammet.
    Det går att läsa på andra gymnasieprogram, än SA, och direkt efter gymnasiet komma in på psykologprogrammet. Att man läst psykologi eller andra "beteende"-kurser eller sociologi eller ngt. annat specifikt (förutom då matte2 och samhällskunskap1b) krävs inte.

    För Grundläggande behörighet till högskolestudier behöver du Examensbevis.
    Är det exam.bevis från ett yrkesprogram, måste man även se till att ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    För särskild behörighet är det Olika kurser till olika högskoleutb., men till psykologprogrammet, som jag uppett ovan - är det godkända betyg i matte2 och samhällsk1b.

    Vilket program eller inriktning man gick på gymnasiet är det ingen som tittar på, när du söker till högskola.
    Undantag: om AU, alternativt urval öppnas (vilket sällan är fallet, det är ett Undantag) då kan det spela roll vilka kurser man läste på gymnasiet, men det kan spela ännu större roll hur man svarar på frågorna under Intervju; eller vad för erfarenhet (arbete, deltagande i organisationer, engagemang som volontär) man har.