Elisabeth
    Hej!
    Jag ska välja gymnasium snart och undrar vilken linje jag ska gå om jag vill bli arkitekt. Jag vill antingen gå arkitektur, (på KTH) eller inredningsarkitektur, (på Konstfack).

    Vilken linje ska jag gå om jag vill bli byggarkitekt?
    Vilken linje ska jag gå om jag vill bli inredningsarkitekt?

    Finns det någon linje att gå så att jag garanterat kommer in på båda?

    Jag har funderat på att gå natur.
    Kan jag gå natur för att kunna komma in på båda?

    Om jag nu skulle välja natur och går ut med "dåliga" betyg (E & D) kan jag fortfarande komma in på exempelvis Konstfack?

    Om jag vill byta från natur till t.ex. samhälle, när måste jag senast byta för att inte behöva gå om 1:an?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elisabeth!
    Du vill välja gymnasieprogram utifrån dina vidare planer på att söka utbildningar till Arkitekt (olika artikektyrken - bl a Inredningsarkitekt).
    Du ställer några andra frågor också och jag ska nu försöka svara på dem alla. Om jag missar att svara på ngt., var god hör av dig igen.

    Till Konstfack behöver du (som reglerna är idag) - Grundläggande behörighet, dvs inga speciella kurser krävs och urval görs på Arbetsproverna.
    Till byggnadsarkitekt blir du behörig både på naturvetenskapsprogrammet och på teknikprogrammet. Du kan också bli behörig på andra gymnasiala program men då är beroende om att skola erbjuder läsa mer matte än vad som är obligatoriskt på programmet (med undantag av Ekonomi, inriktning ekonomi - där Matte 3b läses som en obligatorisk kurs men där måste du se till att läsa en kurs Naturkunskap 2).

    Ang. byta program när du redan har påbörjat gymnasieutbildning, så finns det inga garantier. Där är du beroende av
    1. om ledig plats finns på den utbildningen dit du vill byta
    2. om ledig plats INTE finns, kan du inte byta och bör söka om till åk1 nästa år. Om plats finns, är det rektor på programmet som beslutar om du kan byta (rektor på den "mottagande" skolan,dvs den skolan dit du vill byta).
    Om ledig plats finns, brukar det vara ganska OK att byta fram till slutet av september i åk1, sedan blir det svårare för varje dag då eleverna lär sig mer och mer i de kurser, som inte du läste på ditt "gamla program".

    Med "dåliga betyg" (som du kallar det) kan du komma in på Konstfack - då det viktigaste där är ARBETSPROVERNA, dvs om lärarna på utbildningen bedömer att du har talang till just Inredningsarkitekt-yrket.
    Men till byggnadsarkitekt blir det väldigt svårt att komma in då utbildningen är mycket populär och många sökande med höga betyg brukar söka.
    Här får man andra chans genom högskoleprovet http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Du kan gå olika vägar och läsa olika gymnasieprogram för att bli behörig till att söka Arkitekt (byggnadsarkitekt). Det är inte omöjligt att bli behörig på yrkesprogram heller. De kurser som krävs för särskild behörighet är: Matematik 3, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b.
    Du kan t.ex läsa på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf Estetiska programmet men måste då välja Matematik 2b och 3b samt Naturkunskap 2 - inom programfördjupningen. Sedan har du 200 poäng "över" inom Programfördjupningen och 200 poäng inom Individuellt val. Här skulle jag råda dig att välja Engelska 7 och Matte 4 (eller moderna språk) - för att tjäna några Meritpoäng, http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Inom Individuellt val, 200 poäng, kan du i så fall välja ännu fler kurser för att uppnå max i merit eller ngt. som du tycker är roligt att läsa.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    OBS! att kurser inom Programfördjupningen är ej obligatoriska och varje gymnasieskola kan ej erbjuda alla möjliga kurser. Du måste därför på förhand ta reda på om du ska kunna läsa just de "rätta kurser" för att få rätt Särskild behörighet.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Om yrke Arkitekt kan du läsa på http://www.framtid.se/yrke/arkitekt
    och om Inredningsarkitekt - på http://www.framtid.se/yrke/inredningsarkitekt
    och kanske blir du också intresserad av Landskapsarkitekt - http://www.framtid.se/yrke/landskapsarkitekt
    • : Tack så mycket för svaret!
    • Anna : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna tipsa dina kompisar om vår sida. Vi vill ge fler ungdomar info & vägledning!