S
    Kan man läsa vidare till juridik-yrken på högskolan om man går ekonomiprogrammet med inriktningen ekonomi på gymnasiet? Eller måste man gå ekonomiprogrammet med inriktningen juridik för att kunna göra det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej S,

    det går bra att på gymnasiet gå på många olika program och ändå bli behörig till juristprogrammet på högskolenivå.
    Särskild behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i gymnasiala kurser samhällskunskap 1b och historia 1b och båda de kurserna läses som obligatoriska på flera olika högskoleförberdande gymnasieprogram, bl.a på samhällsvet.programmet, på humanistiska och på ekonomiprogrammets båda inriktningar.
    Man behöver, över huvudet taget, inte läsa någon som helst juridik på gymnasial nivå för att bli behörig och kunna komma in på juridiska utbildningar på eftergymnasial nivå. Och juridiska utbildningar på Eftergymnasial nivå finns inte endast inom högskola/universitet i Sverige, utan bl.a även inom yrkeshögskolan, ex. >> yh-till-paralegal och till IP-paralegal.

    Vänligen
    Julia