Linn
    Jag vill läsa upp till matte D för receptarieprogrammet, och har nu matte 2a, vilka mattekurser behöver jag läsa till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    behörighet till Receptarieprogrammet är

    Matematik D är en gammal kurs, som inte längre går att få betyg i; de som redan har betyg i Matematik D är behöriga, men du som inte har det - behöver skaffa dig betyg i matematik 4.
    *********

    Just betyg /godkänt betyg, dvs E eller högre/ - i Matematik 4 behöver du.
    Om du kommer att ha eller inte ha betyg i matematik 3 är för behörighet till receptarieprogrammet - ointressant.
    Dock brukar inte komvux ta in på matematik 4 om man ej redan har godkänt betyg i matematik 3. Detta pga komvux vet att chansen att få godkänt betyg i en högre kurs är väldigt liten om man inte först läser en lägre kurs.
    Så, du kan gå 2 olika vägar:

    självstudier och prövning i matematik 4
    eller
    söka till komvux eller till en folkhögskola - läsa matematik 3 först och matematik 4 sen.

    På nivå 3 finns det matematik 3b och 3c - och det är "nästan samma kurs" med den skillnaden att b-spår är inriktad på ekonomi och c-spår - på naturvetenskap.
    Mitt förslag blir därför att du läser matematik 3c och sedan 4. Vilket betyg du får i matematik 3 spelar ingen roll, såvida det är E, dvs godkänt betyg för att bli behörig till att sedan läsa matematik 4.
    Om du får betyg på komvux eller genom en prövning - i matematik 4 - kommer det betyget räknas in i ditt jämförelsetal; det är fördelaktigt för dig att få så högt betyg som möjligt i matematik 4.

    • : Hej! Kan jag gå från matte 2a till 3c direkt?
    • Milla : Ja, det kan du. Kanske blir lite svårt att få högre betyg men det är ju endast Kunskaper i matte 3 som du behöver och sedan Betyg i matte 4 behöver du så högt som möjligt.