Kicki
    Vilka gymnasieskolor i Nacka med omnejd är bra eller mindre bra om ungdomen har ADHD och svår dyslexi (skapar ångest och depression) och där skolan således är väldigt väldigt tuff att klara av? FÖRSTÅELSE, anpassningar och mycket extra stöd är av yttersta vikt!

    Betygen är inte så höga så där intagningspoängen överstiger 240-250 går bort oavsett. Hen önskar gå samhällsprogrammet (trots att något mer praktiskt skulle passa bäst men det vill hen absolut inte, utan det är viktigt att vara så "normal" som möjligt).

    NPF-anpassad skola vill hen absolut inte gå.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Kicki!
    om eleven behöver gå på en NPF-anpassad utbildning, så är det bäst för eleven att göra det. I en "vanlig gymnasieskola" är det stora klasser och eleverna förväntas ta mycket eget ansvar och klara mycket själva.

    • : Jo absolut är det så, dessvärre totalvägrar hen att söka till en NPF-anpassad skola utan vill absolut gå en vanlig gymnasieskola som "alla andra"...
    • Julia : Läs också SYV Annas svar, nedan.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kicki!
    Du ställer en viktig fråga men som är svår att ge svar på. Hur höga betyg som ger plats på utbildningen vet man inte på förhand. Antagningsgränserna uppstår i konkurrensen om utbildningsplatserna. Det är först i efterhand som man vet hur höga betyg som gav plats på en viss utbildning.
    Om eleven har dokumenterade svårigheter har hen rätt att få hjälp och stöd på sin skola. I vissa fall behöver eleven ha en elevassistent som hjälper eleven. Det är dyrt och svårt att få igenom. Eleven kan behöva läsa i en mindre undervisningsgrupp vilket en "vanlig gymnasieskola" inte har möjlighet att ordna pga kostnader och personalbrist.
    Det är tyvärr ganska stor lärarbrist. Det är tyvärr inte så att alla lärare som undervisar är behöriga. Ibland får "lärare" som inte har någon som helst pedagogisk utbildning undervisa. Rektorn kan inte trolla fram lärare som inte finns. Det är mycket beklagligt men tyvärr är det så det är på många skolor.
    De skolorna där det är känt att atmosfären är lugn, lärare är behöriga och eleverna motiverade, brukar vara mycket populära med många sökande med höga betyg - och antagningsgränser till de gymnasieskolorna brukar vara ganska höga.
    Vi känner inte några gymnasieskolor som kan ge stora anpassningar utan att självaste utbildningen är tänkt för elever med särskilda behov.
    Den eleven du skriver om verkar ha rätt till mycket stöd och vi rekommenderar därför söka till en skola som har personal som har rätt utbildning och extraresurser till sitt förfogande.

    Läsa in gymnasiekompetens på en Folkhögskola?
    Ett annat alternativ är att inte söka till gymnasiet utan försöka få kommunen att köpa plats på en folkhögskola. Som regel kan man börja läsa på folkhögskolans allmänna kurser från den terminen man fyller 18 år, ej tidigare men ibland kan kommunen köpa plats på en folkhögskola för en yngre elev.

    Korrespondensgymnasiet
    Ännu ett alternativ är att söka till Korr-on-line (distansgymnasiet). Se skolans presentation på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - kanske går det att ordna så att eleven läser reducerat program eller ett vanligt program men på längre tid, t.ex på 4 år i stället för 3 år?

    Jag tycker att ett möte med elevens vårdnadshavare + rektor, SYV, kurator och skolsköterska på elevens skola + representanter från utbildningsförvaltningen bör arrangeras. Med en samlad kompetens, där vårdnadshavare och skolpersonal känner eleven ganska väl + utbildningsförvaltningen som har erfarenhet och kan/bör också ta fram resurser för att lösa problemet, borde ni komma fram till en lösning som blir bäst för eleven.

    ********
    I Nacka finns det, enl.de uppgifter jag har tillgång till, 15 gymnasieskolor - av dem 9 som erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet. Listan på skolorna i Nacka som erbjuder SA finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?Nacka-SA
    I Stockholms län finns det cirka 210 gymnasieskolor som från hösten 2022 kommer ta in elever in i årskurs1.
    Du/ni får gärna kontakta de skolorna som eleven är intresserad av att söka till och ställa en direkt fråga till skolledningen om vilket stöd de kan erbjuda eleven som har behov av extrastöd.

    • : Tack så mycket!
    • Mikael :

      vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! vi hoppas det ordnar sig, alltså att ni hittar en passande utbildningsplats som din fråga handlar om!