Cornelia
    Hej!
    Jag pluggar nu tekniskt basår på KTH för att få behörighet till ingenjörsutbildning. Jag läste tidigare ekonomiprogrammet på gymnasiet.

    Jag undrar vilken urvalsgrupp jag hamnar i om jag efter basåret söker till ett annat universitet, dvs inte utnyttjar garantiplatsen? Påverkas mitt meritvärde på något sätt av de betyg jag får på basåret?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Oavsett om man behörighetskompletterar på Komvux eller på högskola/universitet, prövas man efter behörighetskompletteringen i BII gruppen, den så kallade "kompletteringsgruppen".

    Betyg i kurserna lästa på basår eller bastermin på högskolan påverkar inte ditt meritvärde, utan du har det meritvärde som du får på dina betyg från gymnasiet.

    bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej Anna,
    • : Råkade skicka iväg innan jag var klar, tack för svaret i alla fall! Kan jag tenta av kurser jag redan läst på gymnasiet på komvux för att höja mitt meritvärde i BII gruppen?
    • Julia : Du kan anmäla dig till PRÖVNINGAR och får du högre betyg i samma kurs, räknas det högre betyget in i stället för det lägre betyget. Inom matte får du höja på så sätt att du kan få betyg i matte 1a och 2a och de betygen kommer att räknas in i stället för 1b och 2b som du har i ditt examensbevis. Men om du redan har A-betyg i båder matte 1b och 2b, då kommer det inte att göra någon skillnad. :) Övriga kurser måste vara exakt samma som i ditt Examensbevis - om du vill att högra betyg räknas i stället.