Studenten1

    Hej, jag vill bli kriminaltekniker och undrar vad för utbildning jag kan välja. Jag vill inte ansöka till Polishögskolan och har hört att man kan bli kriminaltekniker ändå men vet inte vilka utbildningar jag kan välja. Vad jag har hittat så kan man söka in på ”it-forensisk och informationssäkerhet” utbildningen. Men finns bara den utbildningen i Halmstad? Går denna kurs att läsa på distans nånstans? Finns det andra linjer man kan välja för att bli kriminaltekniker? Kan man gå kriminologiprogrammet för att bli kriminal tekniker? Jag har letat överallt men får inte riktigt svar på mina funderingar. Tacksam för snabbt svar och hjälp då jag ska söka snart!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det vi vet om yrket Kriminaltekniker berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/kriminaltekniker och i stycket UTBILDNING läser man där bl a följande: "Majoriteten av kursdeltagarna på kriminalteknisk grundutbildning har polisiär bakgrund. Men det finns exempel på att den utbildningen har haft kursdeltagare utan polisiär bakgrund, som i stället haft en bakgrund som exempelvis fotografer eller kemister."
    På Arbetsförmedlingens hemsida läser man bl a följande: "En kriminaltekniker är en polis som undersöker brottsplatser för att hitta bevis att använda vid brottsutredningar." I platsbanken (annonser om lediga jobb) på Arbetsförmedlingens webb finns "noll" annonser om jobbet som kriminaltekniker. Det måste betyda att man inte kan söka jobb som kriminaltekniker "utifrån" utan man måste först bli anställd av Polismyndigheten. Frågan är i så fall hur du kan bli anställd av Polisen om du inte är utbildad polis? Och det är en bra fråga att ställa till Polismyndigheten, för att det är ju där du ska söka anställning om du på sikt vill bli kriminaltekniker.
    I din fråga nämner du ”it-forensisk och informationssäkerhet” men IT-forensiker och annan sort Forensiker är ju inte samma yrke som Kriminaltekniker. Kika gärna på framtid.se/yrke/forensiker och framtid.se/yrke/it-forensiker En kort/generaliserad förklaring om skillnader kan vara: Forensiker jobbar på Nationellt Forensiskt Centrum, NFC (på labbet, analyserar prover som Kriminaltekniker har samlat på brottsplatserna och skickat in till NFC).
    Så, om du inte vill utbilda dig till Polis men samtidigt inte vill avstå från tanken på att kanske ev kunna i framtiden jobba som Kriminaltekniker, då är mitt råd i så fall att du utbildar dig till kemist. Eller i andra hand till fotograf. Men var också beredd på att du kanske får söka jobb inom andra områden än endast inom kriminaltekniska undersökningar av brottsplatser för att det är inte alls omöjligt att polisen i framtiden kommer, till sin kriminaltekniska utbildningen, rekrytera endast från de som är utbildade poliser.

    Studie- och yrkesvägledare