Amanda
    Hej,
    Jag vet inte vilken eftergymnasial utbildning jag ska gå. Jag skulle vilja jobba med organisationsutveckling och HR och vill hitta en utbildning som är ganska bred så att jag kan jobba med lite olika saker inom organisation- och personalfrågor. Vill även gärna plugga på distans då jag vill kunna jobba lite samtidigt. Vilken utbildning skulle kunna passa då?
    //Amanda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    högskoleutbildningar Utan obligatoriska träffar är inte så många; och om det ingår träffar så måste man kunna ta sig till skolan - då är det viktigt att veta inom vilket geografiskt område som du kan "röra dig".
    Jobben inom det område som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade, alltså är det helt upp till varje enskild arbetsgivare att anställa vem som... och olika arbetsgivare kan tänka olika... så är det väldigt svårt att ge ett svar.
    Om du inte är helt säker på vad du vill läsa, så kanske du kan jobba ett tag och fundera på saken. Du är ju fortfarande mycket ung.

    Vill du söka en högskoleutbildning med start våren - och om det, dessutom ska vara utbildning på distans utan träffar, så är utbudet mycket litet; för att de flesta utbildningar i Sverige börjar i aug-sept, alltså från höstterminen.

    Kika t.ex på följande utbildningar: program på distans med start våren 2020 - hig.se/SGENK och miun.se/folkhalsovetenskapliga-programmet

    Kika gärna yrke/organisationsutvecklare och på HR-yrken: börja t.ex med att titta på HR-specialist och HR-business partner.