Thomas

    Hej! Jag är relativt ny Studie- yrkesvägledare på vuxenutbildningen. Min chef önskar att jag kommande år utvecklar några områden med spetskompetens. Har ni några förslag på områden som skulle vara bra att vara specialiserad inom? Mvh: Thomas

    • Pia :

      Du lär märka vilka frågor från sökande/kunder/klienter du får och du kan kanske satsa på att bli expert på just den frågan som ställs som oftast just i den delen av Sverige där du jobbar (det kan vara ganska olika vilka frågor som förekommer i olika kommuner), men det kan också bli så att du får väldigt många olika frågor och att de inte "upprepas", t.ex hade jag en gammal kollega som numera är pensionär (hen jobbade som studievägledare på komvux) som påstod att under sitt första år som studievägledare fick hen inte samma fråga ens 2 ggr, utan det var olika-olika hela tiden och när hen efter cirka ett år fick SAMMA FRÅGA som hen en gång (förut) fick, och så kunde hen svaret, så var hen sååååå lycklig! Det exemplet visar på att man som studievägledare får verkligen bli "allvetande" (vilket är ju omöjligt)! .... suck.

    • Thomas : Tack Pia för svaret. Ja, det är mycket frågor att besvara och ett tufft jobb.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    så roligt att du är min kollega - SYV! En komvux-syv behöver ha många kompetenser och det finns fler specialiseringsområden än det finns möjlighet (tid) att bli specialist inom, tyvärr.
    Här listar jag upp några av de specialistkompetenser som jag anser en komvux-SYV kan behöva ha:
    - motiverande samtal för vägledning av de som känner sig "tvungna" att studera eller söka jobb men som egentligen inte vill;
    - äldre betyg och deras motsvarighet till dagens gymnasiala kurser;
    - frågor kring bedömning av utländska betyg;
    - studievägledning för personer med mycket kort utbildningsbakgrund (t.ex analfabeter och semianalfabeter);
    - interkommunal ersättning (på vilka grunden är OK att ge bifall respektive avslag);
    - utfärdandet av Slutbetyg (som på undantag är förlängt till 1 juli 2025 men sedan lär försvinna) ... det är viktigt att de som fortfarande kan läsa mot ett Slutbetyg på grund av förlängningen får rätt information och studieplanering görs så att de slipper läsa längre tid än nödvändigt (men reglerna är många och komplicerade och den kompetensen lär man inte (längre) behöva ha efter 1 juli 2025 - så man behöver i så fall lära sig mycket men kan endast använda det under drygt 2 år...).

    Annars, så kan man som SYV på komvux/vuxenutbildningen få frågor om alla yrken och om utbildningar i alla skolformer och även många frågor om utbildningar utomlands. Till din och andra SYV-arnas hjälp har vi på Framtid.se skapat över 2.ooo yrkespresentationer av diverse yrken. Om olika studieformer finns korta sammanfattningar på framtid.se/studier och du och alla andra intresserade av yrken och utbildningar får också gärna ställa frågor här i forumet så ska vi försöka hjälpas åt att svara!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Thomas :

      Hejsan, Milla och tack för ditt svar :) och ja, det är så mycket inom yrket och det är ju det som också är stimulerande och utmanande. Det var flera intressanta förslag du gav, så tack än en gång och trevlig helg. Mvh: Thomas

    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om du får svar som blir till hjälp för dig!