Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31987 frågor besvarade.
Vilket ämne ska man välja till gymnasiearbetet?
3Poäng
Sofia
Hej!
Jag går sam-beteende programmet sista året och ska börja på mitt gymnasiearbete. Det som är svårt just nu är val av ämne då jag vill välja en metod som är relativt enkel att använda. Jag är intresserad av att undersöka exempelvis reklamfilmer/ reklamaffischer/ loggor/ valaffisher, för att underlätta processen i gymnasiearbetet, men också komplettera skrivbordsundersökningen med en annan metod. Det svåra blir nu att hitta en nischad frågeställning som har med mitt program att göra och hur man skulle kunna formulera den. Det finns så många ämnen att välja på så jag vet knappt var jag ska börja. Behöver alla tips jag kan få!
Tack på förhand
Hej Sofia, frågeställningar måste utgå från Temat för GA och metod väljs utifrån frågeställningar: alltså du vill ju Svara på de frågorna som du ställer i ditt GA och metoden är en väg fram till målet, som är att belysa temat för GA genom att besvara frågeställningar. Till exempel kan du göra "översyn" av hur Relkam&Marknadsföring görs för din egen gymnasieskola. Och om det, enligt din mening, kan göras "bättre"; exempelvis kan du be elever på grundskolan och på IM, som är gymnasieväljare, alltså att rösta på olika loggor och bilder som tilltalar de mer än andra och du "blandar" då de befintliga "reklam"-artiklar som din gymnasieskola använder idag och de andra, så du har på förslag och genom att gymnasieväljare röstar och motiverar varför de röstar på det ena alternativet och inte på det andra - kan du dra slutsatser om vad som tilltalar gymnasieväljare och varför. Och du kan också jämföra med hur de vuxna röstar - lärare, vårdnadshavare m.fl. Det kan vara intressant att få fram om olika åldrar tycker olika bra om samma logga, bilder, slogans och reklam-texter eller om det ej finns några större skillnader. Sedan kan man resonera kring det, försöka förklara varför resultatet blev som det blev. Ovan är bara ett exempel som jag kunde komma på "på raka arm". Jag är inte expert på reklam, marknadsföring eller gymnasiearbete. SYV-ar är inte det, utan vi kan endast säga våra personliga åsikter inom de områden. Temat, frågeställningar och metod för GA måste godkännas av handledare för ditt GA på din gymnasieskola. Du kan komma med ett eller flera förslag och även be handledaren för GA att hen ger sina förslag och/eller exempel på GA som gjordes förr; t.ex kan det finnas Bra Teman för GA inom område som intresserar dig, men som eleverna har förut "misskött", alltså fick F på sina GA, för att de ej belyste temat (lyckades inte svara på frågestälningarna); och du kan kanske med samma tema och även samma frågestälningar göra ett mycket bättre jobb och få godkänt på GA. Det vara bara en tanke... jag vet inte om du kan få fram vilka tidigare GA som ej blivit godkända, men du kan fråga på din skola om det, om du vill.
Min ena dotter går i åk 8. Hon har bl a aspergerdiagnos och är högbegåvad men väldigt långsam så hinner sällan klart med alla uppgifter såväl vid lektionsarbete som prov eller läxor. Hon har C-A i betyg och det finns ingen...
Anna: :
Hej Lisa,läs gärna en kort sammanställning och se en lista på gymnasieskolorna på gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiestudier-för-elever-med-särskilda-behov och fundera över: vill/behöver... Läs hela svaret
Hej! Jag har en son som nu går i 9:an i södra Sverige med autism. Han har behörighet för ett nationellt program men vi är osäkra på att han klarar att bibehålla sina betyg i en större klass, nu går han i en liten skola med många...
Anna: :
Hej Kajsa!"Autism" används som ett samlingsnamn för många rätt olika tillstånd och det skiljer sig också i grad och omfattning, prognos för utveckling samt i vilka stödbehov eleven... Läs hela svaret
Om man bor i Vellinge och har ett barn med AST kan man ändå söka till en grundskola i Malmö som har skolor för elever med AST?
Om ja finns det grund kolor i Malmö för elever med AST?
Liselotte: :
Hej Camilla,
AST är ett brett begrepp och mycket handlar om grad och omfattning. Man måste känna till eleven för att kunna ge råd om vilka skolor som kan passa. Vi... Läs hela svaret