Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amer,
    NA, Naturvetenskapsprogrammet, läser man biologi och en större kurs i Historia (1b) vilket ej krävs om man söker till högskoleutbildningar: Civilingenjörsprogrammen eller Högskoingenjörsprogrammen.
    De kurser som krävs för särskild behörighet (fysik 2 och matematik 4) inför civil- och högskoleingenjör, ingår som obligatoriska i inriktningen Naturvetenskap på NA och i inriktningen Teknikvetenskap på TE. Så, båda de inriktningarna på de två programmen går bra att läsa.
    Sedan tänker jag också på GA, gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs i år3 på gymnasiet; på teknikprogrammet får man ha en mer "tekniskt"tema och frågeställningar, jämfört med NA där temat för GA måste vara "naturvetenskapligt".

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amer,
    jag håller med Liselottes svar, men vill också påpeka att du kan med fördel kika även på några Yrkesprogram, t.ex EE, FT eller IN. Det finns fördelar med att läsa på ett yrkesprogram även om du senare vill komma in på en högskoleutbildning. Du kan behöva komplettera efter gymnasiet i ca ett läsår innan du blir behörig till civilintenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen men du vinner genom att du får "ett yrke i händerna" och kan då jobba direkt efter gymnasiet, i alla fall ett tag och läsa vidare sen; och sedan kan du kanske lättare få jobb mellan kurserna när du läser på högskolenivå - lättare får roligare och mer välbetalt sommarjobb om du har ett yrke "med dig" från gymnasiet.
    Kika gärna på Framtid.se/blogg/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram!