Jasmin

    Jag har blivit antagen till bageri och konditori men jag har ångrat mig lite fast kan ändå inte bestämma mig jag tror inte att jag kommer att vilja jobba så länge som konditor utan kommer vilja plugga vidare men vet inte till vad så då sökte jag till Sam som sen ansökan och är nu reserv plats fem så kommer nog komma in men jag kan inte bestämma mig vad som är bäst. Är det liksom svårt att läsa till ämnen så man kan läsa på högskola? Är det onödigt att gå konditori om jag är ganska säker på att jag inte kommer vilja jobba med det så mycket?

    • Anna : Fick nu svar från gymnasieantagningen i Stor-Stockholm att de antar automatiskt från RESERV, dvs om turen kommer till dig - kommer du bli antagen Automatiskt till SA-programmet, och samtidigt förlorar plats på RL-programmet. Du har egentligen inte ngt. val nu. Du måste vänta och se hur det blir med din gymnasieplats.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmin,
    vilken intressant fråga! Du ställer en mycket viktig fråga, men som också är mycket svår att svara på. Det finns så otroligt många olika yrken och det är olika utbildningar som krävs - beroende på vilket yrke man vill jobba inom.
    När man inte vet vilket yrke man vill jobba inom - går det ju, liksom, inte att säga vilken utbildningsväg man behöver ta.
    I så fall är det bra om du skaffar dig utbildning på gymnasial nivå, vilken som... och ser sen vad du vill göra när du blir äldre.

    Du frågar också om det är svårt att läsa till ämnen...? om man vill plugga på högskolan sen? Men Vad vill man plugga ? beroende på vad man vill plugga - är det olika antal kurser som man behöver komplettera med. Det är väldigt olika Särskild behörighet som krävs, om man jämför ex. journalist och läkare...
    ***
    Det är inte ovanligt att i din ålder vara osäker på vad man vill jobba med i framtiden. Dina intressen och mål i livet kan förändras flera gånger innan du hittar "ditt" yrke.
    Som tur är, finns det olika möjligheter senare... allt ifrån att söka om till gymnasiet t o m det året du fyller 19 år - till att komplettera med studier på komvux, folkhögskola eller basår på högskolenivå, efter gymnasiet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så om jag skulle ångra mig när jag tar studenten och har gått konditori och vill plugga vidare så är det inge svårt att läsa upp vissa ämnen på typ komvux om det skulle behövas
    • Milla : Det är många som läser kurser på komvux efter gymnasiet. Hur det blir om 3 år och just i den kommunen där du är folkbokförd (kompletteringar efter gymnasiet läser man på komvux i just sin "hemkommun") - kan ingen människa veta med så lång framförhållning... Förhoppningsvis, blir det möljligt. Annars finns det folkhögskolorna, där man också kan läsa kurser för att få särskild behörighet till högskoleutbildningar. I "värsta fall" får man väl bedriva självstudier och försöka skaffa sig betyg genom Prövningar.