Thea

    Jag ska plugga upp mitt F i Fysik 2 på Komvux. När jag ansöker till universitetet, kommer jag då ansöka i B1 eller B2? Och om jag pluggar upp mina godkända betyg genom prövning, vilken kvot söker jag i då? Slutligen, om jag vill söka en utbildning där statistiken är lägre i B1-kvoten, kan jag välja att bortse från mina uppluggade betyg och bara söka i B1? Tacksam för svar! Kram Thea

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Thea,

    när du söker till högskoleutbildning i Sverige, finns det ingen fråga som du bör svara på - ang. vilken eller vilka urvalsgrupper som du vill prövas i; utan Antagning.se placerar dig in i alla de urvalsgrupper där du kan prövas i.
    Har en sökande ett giltigt resultat på högskoleprovet, prövas hen även i HP-urvalet, samtidigt som i BI eller BII eller i alla de grupper samtidigt.

    Du ställer några frågor:
    Du skriver: "Jag ska plugga upp mitt F i Fysik 2 på Komvux. När jag ansöker till universitetet, kommer jag då ansöka i B1 eller B2?" - Som frågan är ställd, går inte att svara på... det beror på - om du redan innan du pluggar upp F i fysik2 redan är behörig till din högskoleutbildning eller inte.

    Du frågar också "Och om jag pluggar upp mina godkända betyg genom prövning, vilken kvot söker jag i då?". Svar: om du innan du pluggar upp är behörig, prövas du med det meritvärde du har i ditt examensbevis (innan komplettering) i BI, direktgruppen. Sedan, om du genom komplettering, Höjer ditt meritvärde - då prövas du även i BII, kompletteringsgruppen, med det högre meritvärde.

    Du frågar vidare: "Slutligen, om jag vill söka en utbildning där statistiken är lägre i B1-kvoten, kan jag välja att bortse från mina uppluggade betyg och bara söka i B1?". Du kan aldrig bestämma i vilken eller vilka urvalsgrupper du prövas. Antagning.se placerar dig i alla de urvalsgrupper där du kan prövas.

    Studie- och yrkesvägledare