Frida
    Hej! Jag har lite smått panik just nu för att jag känner att jag inte vet vilket gymnasieprogram jag ska välja. Funderar på samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap för jag tycker det verkar väldigt intressant och tror st kan passa mig. Men sen har jag också tittat på samhällsprogrammet med inriktning medier, information och kommunikation, skulle gärna vilja veta lite mer om just den inriktningen. Jag gillar att skriva och är ganska bra på det om jag får säga det själv. Så min fråga är att om du kan skriva lite mer om medier, information och kommunikation inriktningen och om det skulle passa mig och vad man lär sig och gör där. Och vad man kan få jobb inom senare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    På Samhällsvetenskapsprogrammet läser man inriktningar från åk2, dvs om du söker till en skola som erbjuder flera inr på SA, kan du välja just inriktning under åk1 - inför åk2.
    Om inr Medier kan du läsa här
    http://www.gymnasieguiden.se/program/SA/medier-information-och-kommunikation

    SA www.gymnasieguiden.se/program/SA är ett högskoleförberedande program och tanken är att man ska läsa vidare på högskola eller yrkeshögskola. Vilken utbildning på SA man läser påverkar inte behörighet till vidare studier för att inriktningskurserna inte är behörighetsgivande. Du blir behörig till samma eftergymnasiala utbildningar, oavsett vilken inriktning på SA du väljer.
    Självaste inriktningen utgör en ganska liten del av programmet.
    Programmet består av 2500 poäng och inriktningar på SA utgör 350-450 poäng - det är mindre än en femtedel av utbildningen.

    Att få jobb direkt efter gymnasiet om man läser SA är ganska svårt. Vill man jobba direkt efter gymnasiet är det mycket bättre att söka till ett yrkesprogram.

    Vad vill du jobba med?
    Titta igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/
    Gör test på http://www.gymnasieguiden.se/testet
    och läs info på länkarna som jag skickar nu i detta svar.

    Återkom gärna senare, när du har tagit del av info som jag hänvisar till.
    Bästa hälsningar och lyckat till!
    ANNA