Freija

    Jag läser just nu en naturvetenskaplig kandidat på universitetet men vill läsa några fristående kurser som kräver fysik 1a/ fysik 2. Jag har sedan innan bara läst Naturvetenskap 2 och en grundläggande 30hp kurs med en del fysik då mitt naturvetenskapliga program var ingång för samhällsvetare. Jag tänkte därför söka Fysik 1a nu på komvux. Men jag är lite osäker på vilket syfte jag ska välja i min ansökan, "annat syfte" eller "behörighetskomplettering till högre studier", eftersom det inte är något specifikt program jag vill studera, men det är fortfarande kurser som kan vara relevanta i min framtida "akademiska karriär"

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du när du söker kurser på komvux väljer "Annat syfte" då hoppas jag det finns plats för "fri-text" där du kan förklara ditt syfte.
    Om kurserna i fysik inte krävs för behörighet och du skulle uppge "Behörighet till högre studier" då är det ju inte sant. Och tanken är att man ska vara ärlig och uppge rätt syfte.
    Men du skriver ju i din fråga att du vill läsa några fristående kurser som kräver godkända betyg i gymnasiala kurser i fysik, och då behöver du ju läsa fysik på gymnasial nivå för att bli behörig, då är ditt syfte "att bli behörig till högre studier".

    Studie- och yrkesvägledare