Amira

    Hej! Jag har ett problem. Jag vet inte vilket yrke som passar mig. Jag går i samhälle & beteende. Jag är intresserad av psykologi, naturvetenskap, kriminologi, företagande och samhällsvetenskap. Jag hade gärna velat jobba något inom psykologi eftersom jag brinner för och observera olika beteenden samtligt som jag gillar att studera vad försiggår i huvudet på en mördare. Jag är intresserad av natur eftersom jag hade kunnat tänka mig att jobb inom vården samtligt som jag vill vara min egen chef. Det kanske blev lite rörigt men vilket jobb hade passat mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amira,
    den svåraste biten i din fråga är att du vill bli "din egen chef"; i så fall måste du starta eget - annars så har man en chef över sig och det gäller alla yrken, i alla fall så vitt jag vet.
    Kika i så fall gärna på yrke/entreprenor-egenforetagare
    Att starta eget inom de områden som du är intresserad av är inte det lättaste: som egenföretagare måste du se till att få finansiering för din verksamhet (alltså är huvudfrågan: Varifrån ska pengarna komma? Vem ska betala dig?).

    Studie- och yrkesvägledare