Linnea
    Hej!
    Jag ska gå om första året på gymnasiet och jag har fått hjälp med att söka program, idag så har vi fått reda på vilken skola vi kommit in på, däremot har jag inte känt mig 100% säker. Jag skulle vilja gå på en annan skola... hur gör jag nu? Vill verkligen gå på den skolan jag inte sökte till! Är det möjligt att byta?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Linnea!

    Det kan variera lite beroende på vilken kommun som du bor i.
    Oftast blir eleverna endast erbjuden en plats, dvs den plats som eleven rangordnat högst upp (och som betygen räcker till för).
    Om du inte sökt den andra skolan så kan du testa att göra det nu, s.k "sent ändringsval".
    Du kan då endsat bli antagen om skolan har lediga platser.

    Mitt tips är därför att du kontaktar ditt antaglingskansli för att se vad som gäller i ditt fall. Alternativt kontaktar skolan direkt, oftast har antagningskansliet ansvar över fördelningen av platser fram till slutet av aug.

    antagningskanslier.se hittar du kontaktuppgifter till alla antagningskanslier i Sverige.

    Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Tack! Jag bor i Göteborg. När kan jag börja söka sent ändringsbar?
    • : Val
    • : Kan jag kontakta skolan direkt eller ska jag kontakta syv?
    • Melina : Hej! Kontakta först antagningskansliet i göteborg (där du gjorde din ansökan/där du såg resultatet) Om dom inte kan hjälpa dig kan du kontakta skolan och fråga om skolan har lediga platser kvar.
    Läs alla kommentarer