David
    Hej, Hur många poäng av en Yrkesförberedande gymnasieexamen måste vara yrkeskurser? Jag vet man måste ha 600 kärnämnen.
    • Julia : Är det på Komvux? eller på gymnasieskolan?
    • : Komvux
    • Anna : Som fråga syv tolkar reglerna, måste minst 400 poäng programgemensamma kurser ingå i yrkesexamen med Godkända betyg; för övrigt, bör yrkesexamen från komvux likna så mycket som möjligt yrkesexamen från gymnasiet med undantag av Idrott och hälsa 1 som inte får ingå i examen från komvux men måste ingå i examen från gymnasiet.
    • Anna : Vilket yrkesprogram handlar det om? Det går också ringa skolverket 08-52733200 men det är annars upp till rektor på komvux att bestämma inom de ramen som finns. Kanske kan rektor i vissa fall göra undantag.
    • : Jag har ungefär 1000 poäng i yrkeskurser, om jag läser upp 600 av kärnämnen, kan de resterande 800 vara vilka kurser som helst? Jag har några andra kurser men de inte är yrkeskurser.
    • Anna :

      https://examensplanering.skolverket.se/start - Se skolverkets planeringsstöd.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    det är skillnad mellan yrkesexamen på komvux och på en gymnasieskola. Det är något "friare" på komvux.

    För komvux /yrkesexamen/ gäller

    Yrkeskurser måste ingå som till övervägande del får ingå i ett och samma nationella yrkesprogram i gymnasieskolan med sammanlagt högst 1800 gymnasiepoäng.
    För att hitta program och programinriktade kurser se
    Skolverkets planeringsstöd.

    • : Jag har ungefär 1000 poäng i yrkeskurser, om jag läser upp 600 av kärnämnen, kan de resterande 800 vara vilka kurser som helst? Jag har några andra kurser men de inte är yrkeskurser.
    • Anna : Gör planering med syv på komvux i just din kommun.
    • : Visst, jag åker förbi imorgon, men, finns det något bestämt i Skolverkets regler, vill inte träffa en handläggare som tycker en sak och en annan handläggare som har en annan tolkning, har skett innan. :S.
    • Anna : Ring till skolverket 08-52733200 och fråga i så fall. Det är ytterst den tolkning som Rektor på komvux gör som gäller. Men visst finns det regler; dock kan rektor ibland bevilja undantag.
    • Anna :

      Kika också på skolverkets planeringsstöd https://examensplanering.skolverket.se/start.

    Läs alla kommentarer