Lovisa_1999

    Jag läser till socialpedagog på en folkhögskola. Jag har jättebra upplevelser och tycker utbildningen är seriös och bra upplagd. Det jag undrar är om en yrkesutbildning ligger på ungefär samma nivå som på yrkeshögskola? Vi läser ju i princip samma innehåll fast på olika sätt. Min skola är även med i BALSAM som kan kvalitetssäkra och utveckla denna yrkesutbildning på flera folkhögskolor. Kommer arbetsgivare tycka att min utbildning är mer oseriös? Kommer jag kunna läsa vidare till exempelvis alkohol-och drogterapeut med min utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det går inte att ge ett generellt svar på frågan om vad olika arbetsgivare tycker; de kan tycka och tänka väldigt olika. Det vi vet om yrket Socialpedagog berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/socialpedagog - om du tittar i stycket UTBILDNING i presentationen, snabblänk ovan, ser du att utbildningar finns inom olika skolformer; yrkeshögskoleutbildningar till Socialpedagog brukar vara 2-åriga och ges på heltid; på universiteten finns de 3-åriga program som också leder till samma yrke. Hur lång är din utbildning på en folkhögskola? Ligger den på gymnasial eller på eftergymnasial nivå?
    Du får gärna fråga de som du har som lärare och övrig personal, bland annat rektor, om de kan berätta var deras f d studerande fick jobb efter den utbildningen som du går nu.
    Din andra fråga: ang.utbildning till alkohol-och drogterapeut uppge gärna (genom en snabblänk till utbildningens egen webbplats) vad det är för utbildning. Jag kommer i så fall att se i vilken skolform den utbildning, alltså till alkohol-och drogterapeut ligger och vad de ställer för behörighetskraven.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lovisa_1999 : Jag läser en 2-årig eftergymnasial utbildning. Yrkesutbildning.
    • Milla : I så fall borde arbetsgivare bedöma den som motsvarande en 2-årig utbildning från en yrkeshögskola; om båda är på eftergymnasial nivå.