Ida
    Jag skulle vilja bli arkitekt, ingenjör eller mäklare. Vilket program ska man gå för att senare kunna välja vilket av de yrkena man vill satsa på? Och hur långa är högskoleutbildningarna i respektive yrkes väg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    de yrken - arkitekt, ingenjör och mäklare (om du menar Fastighetsmäklare>>) - kan man få efter flera olika gymnasieprogram, men i första hand rekommenderar jag Teknikprogrammet och kanske inriktning samhaellsbyggande och miljö>> i första hand.

    Arkitekt>> är ett samlingsnamn för flera olika arkitektyrken:

    Ingenjör>>> är inte en skyddad titel, och man kan t.ex bli gymnasieingenjör>> (om man går fjärde året på Teknikprogrammet).

    Fastighetsmäklare kan man bli på 2 år efter gymnasiet (som kortast) men ofta läser man 3 år.

    Arkitekt - är det beroende på vilken sort arkitekt man vill bli, men kandidatexamen tar det 3 år att uppnå om man läser på heltid. Många väljer läsa master, som är 2 år påbyggnad efter kandidat, och på så sätt tar det 5 år.

    Här>>> är direkt länk till info på GymnasieGuiden.se om vilka gymnasieskolor som erbjuder inriktning Samhällsbyggande&Miljö på Teknikprogrammet med start hösten 2017.