Keyser
    Hej!

    Nu vet jag att detta är en fråga som inte har något objektivt svar men hur tror ni att antagningsgränserna kommer att ändras när BIex slås ihop med BI? Kommer antagningsgränserna att öka en aning eller minskas?

    Sedan har jag en till fundering - den nuvarande kvoten BII ingår båda kvoterna BIex och BI här? Alltså kommer denna inte att påverkas nämnvärt, eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Keyser!

    BII är Kompletteringsgruppen. Det är endast de som efter gymnasiet har läst kurser för behörighet eller för att höja sitt Meritvärde som prövas i den gruppen. Om man inte har läst efter gymnasiet, provas man inte i BII gruppen. Det blir allt svårare att få läsa kurser på komvux (och speciellt om man redan har godkänt betyg i den kursen), det är också svårt att få göra Prövning pga väldigt många vill göra prövningar och det blir långa väntetider och ibland total "stopp" på vissa ställen där prövningar genomförs. Därför tror vi att antagningsgräns i BII gruppen kommer att minska (bli lägre).

    Angående din andra fråga - om prognosen ang. Antagningsgräns kommer att gå upp eller ner när BIex och BI slås ihop - vid antagning till höstterminen 2017, så svarar Universitets- och högskolerådet att de inte har gjort någon ananlys eller prognos på den punkten och att de känner inte till att någon sådan analys eller prognos gjordes (och vidare hänvisar till Skolverket som kanske har något mer att säga om saken). För övrigt så påpekade den sakkunnige på UHR att andra faktorer som t.ex antal utbildningsplatser på utbildningar och bostadssituationen kan ha ännu större påverkan än ihopslagande av två urvalsgrupper. Kort sagt, så vet ingen hur det kommer att gå.

    Råd till dig: försök få så höga betyg du kan; gör Högskoleprovet vid varje tillfälle möjlighet ges (2 ggr/året); sök info om Alternativ antagning till just den utbildning som du är intresserad av; se på www.yhguiden.se om det finns någon intressant för dig Yrkeshögskoleutbildning och sök efter så många olika utbildningar att söka - på högskola och yrkeshögskola som möjligt. Sök till alla som du kan tänka dig att du vill läsa. Medan du läser på någon utbildning, kan du söka andra utbildningar som du hellre vill läsa och i fall du kommer in, kan du byta från en utbildning till en annan.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    P.S: läs info om Alternativ antagning här >>