Mathias
    Hej! Det är som så att just nu går jag i andra året på gymnasiet på teknikutbildningen och jag har börjat tänkt på att vilja jobba som bil besiktningstekniker. Jag har godkänt i alla betyg, kan jag på något sätt utbilda mig till detta eller måste jag gå fordonslinjen? På min fritid gillar jag att mecka och är både intresserad av fordon och teknik. Tack på för hand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mathias,

    är det detta yrke du är intresserad av - Besiktningstekniker -?

    I så fall är svar att det kan bli mycket svårt att hitta var du kan utbiIda dig om du först tar examen från ditt nuvarande program, och sedan söker möjlighet att utbilda dig på gymnasial nivå inom Fordon/transport - personbilsmekaniker, för att det är det man måste ha som sin Grundutbildning. Detta pga komvux prioriterar "kortutbildade personer". Arbetsförmedlingen kan också anordna passande utbildningar, men de prioriterar långtidsarbetslösa.

    Som det ofta blir idag (jag hoppas det bIir en ändring i framtiden) får man Nej både på komvux och på arbetsförmedlingen, om man kommer med examen från gymnasiet och söker möjlighet att skaffa sig yrkesutbildning på gymnasial nivå. Deras motivering är att man med examen från gymnasiet har "andra möjligheter" som personer med endast grundkolekompetens inte har, och i brist på resurser måste de "andra personer", dvs "de kortutbildade" prioriteras, annars blir det orättvisst: du till exempel skulle få två utbildningar på gymnasial nivå och någon annan -ingen gymnasial utbildning alls (och i brist på resurser räcker inte utbiIdningspIatserna åt aIIa... tyvärr). De "andra möjligheter"för den som har gymnasiekompetens är att söka utbildningar på högre nivå - på högskola eller yrkeshögskola eller att ta "något jobb".

    Det känns väIdigt tråkigt att ge råd att byta program från teknik till fordons- och transport, men utan att du gör det kan det bli att du ej ska kunna bIi besiktningstekniker.

    Förhoppningsvis blir det en änring som många efterfrågar: skapa korta inriktade yrkesutbildnigar för personer med gymnasiekompetens "i bagaget". Om det blir av tills du slutar på gymnasiet eller om det blir av över huvudet taget, har jag tyvärr ingen vetskap om... :(

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    ANNA

    Mitt råd: lägg in en ansökan till fordons-och transportprogrammet, inriktning Personbilsmekaniker eller inriktning lastbiI- och mobiIa maskiner, beroende på vilka sortens fordon du i första hand vill besiktiga. Du kommer att konkurrera med dina "gamla" grundskolebetyg om plats på FT. Det är helt ofarligt. För att i fall du får plats i åk1 från hösten 2017, kan du sen bestämma dig att tacka Ja eller Nej till den platsen. Gör du nu, under detta läsåret ingen ansökan till FT, har du ingen valmöjlighet, men gör du ansökan och får plats på FT, kommer du att få vaImöjIighet.

    Fortsätt nu Iäsa på ditt program, som vanligt och försök få så många betyg du kan. Om du sen väljer att gå FT programmet, har du redan dina betyg från Teknikprogrammet och kanske kan Iäsa snabbare, FT programmet på 2 år i stäIIet för 3... eIIer så Iäser du i normaI takt, på 3 år men då har du tid att vid sidan av skoIan göra annat "nyttigt", t.ex kan du kanske jobba på att ta körkort.

    Om du berättar var i Iandet du bor /stad eIIer i aIIa faII Iän/ - kan jag tipsa dig om vilka gymnasieskolor som erbjuder FT nära dig.

    Det finns 200 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder FT>> av dem 180 skolor som erbjuder inriktning PersonbiI>> och ca 80 skoIor som erbjuder inriktning Iastbil och mob.maskiner>>