Anna
    Hej, jag är en elev på Danderyds gymnasium och läser naturvetenskapsprogrammet årskurs 1. Jag fattar inte riktigt hur betygssystemet funkar, med 2500, 25, maxmerit osv. Sen undrade jag också, om man går ut med låt oss säga några e:n och ett par d:n osv, hur blir det när man söker till universitet? Kommer man kunna komma in på till exempel en ingenjörs linje? Hur fungerar högskoleprovet också, vad menas att söka in med dem poängen och hur hjälper det ens betyg?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!

    Du läser på ett högskoleförberedande program och i fall du får ut Examensbevis (dvs uppnår kraven för gymnasieexamen), får du Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    E-betyg räcker för att bli behörig och kunna söka till olika högsoleutbildningar.

    Om man har för låga betyg och förlorar i konkurrensen om utbildningsplats, kan Högskolepovet hjälpa. För att i fall man har ett giltigt resultat av Högskoleprovet, konkurrerar man även i HP-urvalsgruppen och kan få plats på en högskoleutbildning i den gruppen.

    Meritpoängen har inget med behörighet att göra, däremot hjälper dem att konkurrera om plats på högskola, för att de höjer Meritvärde i dina gymnasiala betyg. Läs gärna om meritpoängen här >>

    "För låga" betyg från ett högskoleförberedande program kan i vissa fall - tyvärr - utgöra en sort "återvändsgränd" för att man lär sig inget yrke på ett högskoleförberedande program. Tanken är att man läser vidare. Men om man med sina betyg ej kommer in på någon utbildning som man vill läsa och i fall man inte efter några försök med högskoleprovet ändå inte kommer in på någon av de utbildningar som man vill läsa - då kan det bli svårt att komma vidare. Att få yrkesutbildning efter gymnasiet kan i vissa fall bli ganska svårt.

    Det är därför värt att tänka på att det kanske är bättre att byta till ett yrkesprogram och lära sig ett yrke. Efter ett yrkesprogram finns det många olika möjligheter:

    1. man kan få jobb direkt efter gymnasiet

    2. man kan vidareutbilda sig inom yrkeshögskolan

    3. man komplettera för behörighet på komvux - och söka vidare till högskola men i fall man inte kommer in, har man trygghet "i ryggen" i form av en yrkesutbildning.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del och blir till hjälp för dig!

    Återkom om du har obesvarade frågor kvar.

    L. :)

    Liselotte
    • : Men med "låga betyg" menar Jah e-d. Om man till exempel vill komma in på KTH, kan man göra det med alla e eller måste man ha alla a?
    • Liselotte : Det finns olika utbildningar på KTH som kan ha olika antagningsgränser ... E-betygen räcker för att bli behörig. Har man tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet, kan man komma in i HP-urvalsgruppen. Se själv var antagningsgräns på betyg låg vid förra antagning och tänk på att alla D betyg i alla gymnasiala kurser ger 12,5 i jämförelsetal.