Sara
    Är det möjligt att ansöka om ett stipendium för en hel klass att åka till ett land i asien för att göra undersökningar i det landet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Menar du att du vill ha tips på var man ansöker om stipendier? Det är en djungel... Av stipendier... Oftast handlar det om summor på upp till ett par tusen kr som man kan få och många ggr är det lönsammare att sommarjobba eller extrajobba, för att man lägger extremt mycket tid på att hitta var man kan söka stipendier, sedan lägger tid och energi på att skriva ansökningar med ovisst resultat, dvs man kan spendera hur mycket tid som helst men ej få några pengar.

    tips: kontakta ambassaden av det aktuella landet och fråga om de känner till ngt projekt eller fond. Prata också med modersmålslärare i det aktuella språket. Du kan också kontakta Skolverket och fråga om de känner till några möjligheter på det aktuella område.

    Du kan också testa hitta några företag i Sverige som har samarbete med det aktuella landet och fråga om de kan tänka sig sponsra er klassresa alternativt om de kan hjälpa er få sommarjobb eller extrajobb så att ni kan tjäna pengar till er klassresa.

    Jag ser att du är 16 år... Tänk på att de som är under 18år  bör få vårdnadshavare med "på noterna", därför kan det vara lättare att genomföra resan när deltagare är över 18år, dvs myndiga.

    ni i klassen kan kanske komma överens om att skriva gymnasiearbeten som på olika sätt handlar om det landet i Asien som du menar att resa till, då kan kanske er gymnasieskola hjälpa till på ngt sätt med delfinansiering av resan.

    Att er gymnasieskola kan betala hela resan, tror inte jag är möjligt, men kanske en del av kostnader.

    jo! Glöm inte att undersöka om visum krävs. Det kan bli ett stort hinder för att alla får kanske inte visum och kan i så fall inte åka, även om ni hittar möjlighet till finansiering ...

    Frågor och svar

    • Juliasg

      Behandlingspedagog med inriktning ätstörningar?

      Jag vill utbilda mig till behandlingspedagog för att i framtiden jobba inom ätstörningsvården. Går det att lägga till extra kurser eller anpassa utbildningen för att få utbildningen mer inriktad mot ätstörningar eller är det kurser man...

      Milla : : Hej,min uppfattning är att det är ovanligt att behandlingspedagog arbetar inom ätstörningsvården. Vi har nu också fått svar från en folkhögskola som... Läs hela svaret
    • Ma0510

      Får jag fortfarande gymnasieexamen?

      Hej, jag är en elev som går i trean, jag tar studenten om 3 veckor och undrade om jag kommer fortfarande få gymnasieexamen om jag har fått streck i franska 3 och F i både mate 3 och 4 även fast jag har läst psykologi 1&2, bioteknik, modersmål...

      Milla : : Hej! jag har i en kommentar till din fråga skrivit en fråga - Vilket gymnasieprogram går du? Men även om du svarar på den frågan så är det mycket tveksamt att jag kan ge... Läs hela svaret
    • Eeeerik

      matte 3b eller 3c?

      Hej! Jag har en liten fundering, jag har planer att läsa mattematik 3 och 4 på komvux för att senare kunna läsa vidare till exempelvis receptarie. När jag gick på gymnasiet för några år sen läste jag till och med matte 2B. Och efter lite...

      Milla : : Hej,jag tycker du vinner på att läsa matematik 3c innan du läser matematik 4. Betyget i matte 3c kommer inte räknas in i ditt meritvärde (eftersom den kursen ej ingår i ditt examensbevis från gymnasiet... Läs hela svaret
    • Maria0884

      Kommer jag få gå om trean?

      Hej! Redan sedan jag började trean i höstas har jag mått väldigt dåligt vilket lett till att jag fått kursvarningar och hamnat efter i skolan etc. Nu har det gått så pass långt att jag inte känner att jag orkar med resten, och det...

      Milla : : Hej,rektor på din gymnasieskola kan ansöka hos utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd om att utb.förvaltningen beviljar Förlängd studiegång för dig. Som... Läs hela svaret
    • Pandra girl

      kan man byta skola?

      Jag vill ändra i mitt gymnasieval

      Milla : : Hej!Jag förstår att du känner en osäkerhet kring ditt gymnasieval. Det är ett stort beslut och det är vanligt att känna sig osäker och stressad över det. Här är några... Läs hela svaret
    • Albatross

      Meritvärdet U-kurser & utlandsstudier?

      Hej. Jag läser på mot ett gymnasialt slutbetyg/examensbevis från komvux. När jag väljer att begära ut min examen kommer jag ha läst mer än 2500 poäng och undrar om de utökade kurserna räknas in i meritvärdet? Jag kommer att söka universitet/högskola i England, och anledningen till att jag...

      Milla : : Hej!I examensbevis från komvux ingår 2400poäng. Kursen Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå. De övriga betygen som inte kommer ingå i dina 2400p.inom examensbeviset gäller... Läs hela svaret
    • VS

      Jag ångrar mitt gymnasieval och det är försent! Vad ska jag göra?

      Gymnasie ansökan stängdes den 15de maj och jag ångrar verkligen mitt val nu. Jag hade denna gymnasium som mitt högsta antagna val bara för att den var populär och kom in på det preliminärt efter ett färdighets prov som jag blev godkänt...

      Milla : : Hej!Prata med SYV-en på din skola och gör det snarast. Kanske maila redan ikväll så hen läser ditt mail tidigt på måndag morgon. Jag hoppas att SYV... Läs hela svaret
    • Pia

      Vilka gymnasieskolor finns det i Göteborg?

      Hej, som rubriken lyder är min fråga vilka gymnasieskolor (alla) som finns i Göteborg? Tack på förhand för ett snabbt svar! Pia

      Milla : : Hej!Alla de gymnasieskolor som vi på gymnasieGuiden.se känner till, i Göteborg, visar vi i "listan" på gymnasieguiden.se/gymnasium?Göteborg (det är i dagsläge 60 skolor; uppgift från 17 maj 2024).
    • ville

      Plugga till Polis eller Sjuksköterska?

      Hej, jag är en kille på 24 år som ska i augusti flytta till Jönköping med min framtida sambo men jag är väldigt kluven just nu. Jag har vart insatt på att plugga till sjuksköterska i Jönköping och senare till ambulansen i nästan 1...

      Milla : : Hej!Att stå i valet och kvalet mellan olika yrken och utbildningar är det många som gör. Det är ganska sällan så att en person vet exakt vilket /Ett/ yrke hen vill helhjärtat... Läs hela svaret
    • Jonte

      Borde lärare ge chans till omprov?

      Jag skulle haft ett prov som var till för att höja mitt betyg men blev sjuk den dagen. Frågade sen läraren om man kunde få göra provet vid något annat tillfälle och hon svarade att det inte gick. Borde man inte få göra provet om man har...

      Milla : : Hej!På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig. Du får därför gärna vända dig till rektorn på din skola med din fråga. Det som hör till elevens... Läs hela svaret