Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om en elev vill på sikt bli t.ex Veterinär eller Marinbiolog och därför behöver för särskild behörighet till universitetsutbildningen bland annat godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4, då blir det så här:
    Man måste utgå från den generella programplanen för NB; se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NB/programplan/Programplan_NB.pdf
    Från hösten 2023 ingår svenska 2 och 3 samt engelska 6 i yrkesprogrammen men får väljas bort. Väljer man inte bort de tre kurserna (300 poäng) läser man redan 300poäng "för mycket", utöver vanliga heltidsstudier.
    Matematik 2 och 3, Kemi 1 samt Fysik1b1 får läsas som programfördjupning. Men följande kurser återstår att läsa: Matematik 4, Kemi 2, Fysik 1b2 samt Biologi 1 och 2 (det är kurser á sammanlagt 450 poäng). 200 poäng av de kan läsas inom Individuellt val. Då återstår det 250 poäng som ej kan läsas på annat sätt än som Utökning av programmet. Med den "tidigare utökningen" på grund av svenska 2, 3 och engelska 6 blir det 550poäng utöver det "normala-vanliga" som är 2500poäng vilket motsvarar heltidsstudier i tre läsår.
    550 gymnasiala poäng läses på heltid på 27.5 veckor och detta utöver heltidsstudier i tre läsår.
    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrke/marinbiolog
    framtid.se/yrke/veterinär
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NB/programplan/Programplan_NB.pdf
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NB

    Studie- och yrkesvägledare