Erika
    Söker man fortfarande in på universitetet med gymnasiets slutbetyg eller räknas alla kurser under alla terminer?
    Ex. Räknas betyget i ma1c när man kommer att läsa ma2c och ma3c också?
    Från grundskolan söker man till gymnasiet på slutbetygen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Det är stor skillnad mot när man söker till gymnasiet ... Till högskola/universitet räknas alla betyg från alla gymnasiets årskurser in i elevens jämförelsetal, och bl a matte 1,2&3 bidrar lika mycket; ingen av betygen är viktigare utan alla bidrar lika mycket.