Andreas
    Hej. Jag satt och funderade över att plugga vidare. Men har inget slutbetyg från gymnasiet. Har 2500 poäng varav 600 IG. Gick ut 2004. Är det bara att slänga dessa betyg nu och börja om från 0?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vad vill du uppnå med studierna? Vilken eftergymnasial utb vill du komma in på?

    Det finns ett antal olika möjligheter. Till yrkeshögskola kan man söka i fri kvot. Till högskola kan man söka på reell kompetens.

    Det kan även finnas möjlighet att få in vissa gamla betyg i ett Slutbetyg.

    Mvh

    milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du har minst treårig arbetslivserfarenhet och godkända betyg i svenska A och B; engelska A, matematik A, samhällskunskap A - se info om Reell kompetens >>

    • : Hej och tack för svaret. Har ju inget sådant att just det här ska jag läsa. Funderingar finns på att läsa SMO. Men annars är det rent generellt att jag känner att jag bara vill utvecklas. Känns ju väldigt surt att de tre åren jag spenderade på gymnasiet var i onödan. Hur vet jag vilka kurser som kan "omvandlas" och vad är det som krävs för att det ska få göras?
    • Milla : Kurser som är äldre än 8år får inte tas in i ett Slutbetyg men om du t.ex läser en ny kurs i samma ämne, t.ex du får nu godkänt betyg i matte 2, kan rektor på komvux besluta om undantag och ta med din gamla kurs matte A in i ett Slutbetyg med motivering att du genom den nya kursen höll gamla kunskaper vid liv. Vissa kurser kan man hävda att man har aktuella kunskaper i genom sitt arbete, t.ex om du använder engelska i jobbet ...
    • : Men om jag skulle vilja få med de programinriktade kurserna? T.ex Operativsystem. Jag använder det dagligen både provat och i jobb. Är det skäl nog att kunna få dispens? Och vad är det som säger att min klasskamrat som gick ut samma kurs med samma betyg men fick slutbetyg får räkna det men jag får ej? Känns som detta systemet är till för att slå ner på de som kanske inte alltid hade det så lätt i ungdomen och senare försöker rätta till sina misstag.
    • Milla : Att ta in i ett slutbetyg betygen som är mer än 8 år gamla är ett Undantag och Rektor på komvux får besluta. Jag förstår din synpunkt och håller med dig men vi här på Fråga SYV har ingen möjlighet att förändra reglerna. Vi kan förklara reglerna och ge tips på olika möjliga alternativ.
    • : Förstår jag absolut. Men ponera att jag vill komma in på SMO. Är det ens möjligt nu eftersom jag i utbildningsväsendets ögon bara har grundskoleutbildning?
    • Milla : Jag har nu utökat mitt svar med info om reell kompetens,https://redigera.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/
    Läs alla kommentarer