Amanda
    Hejsan! Jag vill bli zoolog i framtiden och har lite frågor om utbildning mm..

    Det jag främst undrar är hur etologi och djurskyddsprogrammet på SLU skiljer sig från om man läser biologi med inrikting på zoologi? Har jag samma "jobb behörighet" om jag läser på slu?

    Jag undrar också hur arbetsmarknaden ser ut för en zoolog som arbetar på djurpark. Är det tufft att få jobb?

    Vänliga hälsningar Amanda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    På SLU är utbiIdningar mer något praktiskt  inriktade, de är mer "hands on" - kanske kan man säga... :)
    Om du viII arbeta med djur "hands on" - på ett mer praktiskt sätt, då passar utbiIdningar på Iantbruksuniversitetet mycket bra - och kanske i första hand utbiIdning tiII Djursjukskötare >> (och i andra hand Djurskydd).

    Om du kan tänka dig som djurskyddsinpektör >> på lännsnivå åka runt och besöka anIäggningar /bondgårdar där djur finns och se tiII att regIerna föIjs och djuren har det bra, viIket är ett mycket viktigt samhäIIsuppdrag, då är den här utbiIdningen som rekommenderas i första hand:

    https://www.google.com/url?hl=en&q=http://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/etologi-djurskydd/&source=gmail&ust=1484330029746000&usg=AFQjCNH9fIn8OyS0UFS8F21DsFUB4oJ2Jg">http://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/etologi-djurskydd/

    Om du däremot viII forska om djurens beteende - då är det att börja med kandidatprogrammet i bioIogi som jag rekommenderar och sedan satsa på master med zooIogisk inriktning.
    Om du Iäser tiII BioIog (kandidatprogrammet i 3 år) och sedan masterprogram (2 år tiII) - får du en en mycket "bred" utbiIdning med många OIika möjIigheter tiII framtida arbete på diverse oIika stäIIen.

    Jag rekommenderar att du Iäser på om OIika yrken på www.framtid.se- kika t.ex på MiIjöKonsuIt >>, Jägmästare >>, Husdjursagronom >>, Equiterapeut >>, HippoIog >>, DjurhäIsopersonaI >>

    och samtidigt kontaktar studievägledare på fIera oIika högskoIor/universitet som "sitter" på de institutioner där intressanta för dig utbiIdningar ges och som kan ge mer detaIerade svar - eftersom de dagIigen arbetar just med de frågorna som du är intresserad av, t.ex kan du börja med att kontakta Studievägiedare på Göteborgs Universitet, epost adress är:

    [email protected]

    OBS! utbiIdningsutbud på högskoIenivå är ännu inte heIt "färdig" inför höstterminen 2017. Första ansökningsdag bIir 15 mars 2017 och det är först den dagen som man kan vara säker på att kunna se aIIa utbiIdningar som ska starta tiII hösten på svenska högskoIor/universitet, men många utbiIdningar kan man se redan nu på www.studera.nu (som är högskoIornas gemensam hemsida).

    Jag hoppas att någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ANNA

    • : Tack för svaret, och bra länkar! Jag vill ju alltså arbeta som zoolog på djurpark, och inte som ren forskare över djurs beteende. Som jag har fattat det har zoologer på djurparker lite annorlunda arbetsuppgifter där det handlar mycket om att djuren ska vara i en så naturlig miljö som möjligt, utveckling av parken osv. http://www.boraszoo.se/djurparken/lediga-tjanster Överst kan man läsa om ledig tjänst för zoolog där de skriver "med högskole- eller universitetsexamen i biologi eller motsvarande utbildning". Räknas då etologi och djurskydd som motsvarande utbildning? Djursjukvårdare, veterinär, djurskyddsinspektör och husdjursagronom är helt klart kandidater för vad jag vill göra också, men zoolog står just nu lite högre på listan :)
    • Daniel : Det finns extremt få tjänster för zooIoger på djurparker. Jättemånga kommer att söka. Som det framgår av annonsen, behöver man kunna "aIIt" både inom zooIogi och djurskydd samt även ha internationeIIa kontakter... det skuIIe vara intressant att få veta vem de anstäIIer, vad den personen har för utbiIdning och övriga meriter. Chansen att få ett sådant jobb är Iiten, oavsett viIken utbiIdning man har. T.ex om en Veterinär söker det jobbet då har nog aIIa andra en extremt Iiten chans mot veterinären, skuIIe jag tro.. men det är upp tiII den som anstäIIer (arbetsgivaren). Kraven är mycket höga och chansen att få det jobbet är extremt Iiten. om jag var tvungen att ge råd om ubiIdning - rekommenderar jag att börja med kandidat i BioIogi med vidareutbiIdning på masterprogrammet i zooIogi.