Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cassandra!

    Matematik 4 är en "högre kurs" som ibland också kallar för "överliggande kurs" och kurser i matte bygger direkt på varandra, därför ger godkänt betyg i en "högre kurs" behörighet i detta fallet, dvs om du har godkänt betyg i Matte 4, har du per autimatik behörighet i alla de "underliggande kurser" och däribland i Matematik 3c.

    Du kan annars läsa eller göra Prövning i just Matematik 3c då slipper du läsa mer matte än nödvändigt. :) - om man kan säga så...

    Men om du uppger vilken utbildning det handlar om - så kan jag titta på det. Det borde vara OK med Matte C annars för att det är motsvarande kurs i det gamla systemet som många har läst och man kan fortfarande göra Prövningar i Matte C, trots att det är "en gammal kurs". Se i behörighetskraven: det brukar stå Matematik C eller 3c.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Hej igen, på den här sidan om du bläddrar lite ner - så står det att det i de gamla kurserna, som de kräver Matte D. Du som har matte C, gör därför helt rätt som läser matte 4 nu.

    Sedan vet vi här på Fråga SYV att det behövs verkligen mycket mattekunskaper för att klara den utbildningen som du vill söka till. Det är bra att du läser Matte 4 nu, du gör, alltså, helt rätt.

    Motsvarighet mellan olika mattekurser från det nya och det gamla systemet är lite "glidande" pga antal poäng stämmer inte riktigt: alla de nya kurser är á 100 poäng/styck men de "gamla" var inte det. Matte B och Matte E var små, 50-poängskurser.

    Du läste matte A, B och C som tillsammans utgjorde 250 poäng.

    Om du skulle läsa Matte 1, 2 och 3 - skulle du ha läst 300 poäng. Skillnaden på 50 poäng = 50 undervisningstimmar + 50 timmar läxor, självstudier, dvs det är 100 timmar "för lite matte" som du läste, jämfört med de som läste i det nya systemet.

    Om det skulle vara helt rättvisst, så skulle du behöva läsa och få godkänt i "halva matte 4 kursen", men man kan inte använda betyg på delkurser när man söker till högskola. :(

    Jag hoppas att jag förklarade varför det är lite krångligt med matte-behörigheterna! Lycka till med dina studier!

    • : Hej,
    • : Jag har redan börjat läsa matte 4 så kan likaväl avsluta ockå! Det är fastighetsutveckling och fastighetsförmedling på KTH som utbildningen gäller. Vänliga hälsningar!
    • Julia : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig. :)