hejhejhej!!

    Hej! Jag vill bli par/relationsterapeut och undersöker vilka vägar det finns att bli det. Jag har förstått det som att många pluggar till socionom eller psykolog och sedan vidareutbildar sig. Jag har också hittat privata distansutbildningar, som Cadys distansutbildning till Par- och relationsterapeut, eller humanistcentrums utbildning till relationsterapeut. En del av mig vill gärna gå en socionom- eller psykologutbildning för att jag vill lära mig mycket och för att det också är en högskoleutbildning. Å andra sidan vet jag ju att det är just par/relationsterapeut jag vill bli och undrar då om det kanske är bra att gå en privat utbildning som är mer specifikt inriktad på det jag vill bli. Jag har också en annan kandidat i ryggen inom skådespeleri och skulle på ett sett gärna vilja kombinera skådespeleri-frilanslivet med att plugga. Samtidigt skulle jag nog trivas med att ha ett pluggsammanhang och fasta tider att förhålla mig till... Så jag undrar lite: vad finns det för fördelar med att ha gått "den långa vägen", det vill säga socionom/psykologprogrammet och sen vidareutbildning? Vilka vidareutbildningar finns det? Anses man vara en lika "kunnig" parterapeut om man går den "kortare vägen", dvs privat utbildning? Blir det svårare att få jobb? Finns det ingen högskoleutbildning som inriktar sig mer specifikt mot just parterapi? Jag vet att det finns ett program i Skövde som heter Socialpsykologiskt program. Är detta något som kan passa en om man vill bli parterapeut? Finns fler liknande utbildningar? Vad är skillnaden på den och en vanlig socionomutbildning? Om jag skulle vilja kombinera mitt skådespeleri-frilansliv med att plugga socionom- eller psykologutbildningen, går det på något program att läsa detta i halvfart? Eller är det alltid helfart som gäller? Hur många gånger kan man ta studieuppehåll från ett och samma program? Tack på förhand!! mvh Ella

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att välja den bästa vägen för att bli par- eller relationsterapeut beror på dina personliga preferenser, karriärmål och tidigare erfarenheter. Nedan finner du några aspekter att överväga inför beslutet att antingen gå den långa vägen genom att utbilda dig till socionom eller psykolog och sedan vidareutbilda dig, eller att satsa på en kort privat utbildning:

    Fördelar med att utbilda sig till socionom eller psykolog:
    1. **Bredd och djup**: Socionom- och psykologprogrammen ger en bred bas inom samhällsvetenskap och psykologi, vilket kan vara värdefullt för att förstå olika aspekter av mänskliga relationer och beteenden.
    2. **Högskoleutbildningens legitimitet**: Att ha en examen från en högskole- eller universitetsutbildning ger ofta en högre grad av legitimitet och trovärdighet på arbetsmarknaden.
    3. **Möjlighet till legitimation och certifiering**: Som socionom eller psykolog kan du bli legitimerad eller certifierad som terapeut, vilket kan vara ett krav eller ge fördelar vid anställning.
    4. **Möjlighet till fortsatta studier**: Efter att ha tagit ut socionomexamen eller psykologexamen kan du välja att vidareutbilda dig inom specifika områden, inklusive par- och relationsterapi.

    Fördelar med att gå en kort privat utbildning:
    1. **Mer specifik inriktning**: Privata utbildningar till par- och relationsterapeut är ofta mer specifikt inriktade på det området och kan erbjuda mer praktisk och konkret kunskap.
    2. **Flexibilitet och kortare utbildningstid**: Privata utbildningar kan vara mer flexibla och kortare än högskoleutbildningar, vilket kan passa dig som vill komma ut i arbetslivet snabbare eller kombinera studier med andra åtaganden.
    3. **Praktisk erfarenhet**: Vissa privata utbildningar inkluderar praktik eller handledning, vilket kan vara värdefullt för att få praktisk erfarenhet och bygga upp ditt nätverk.
    4. När det gäller att kombinera dina studier med ditt skådespeleri-frilansliv kan det vara möjligt att studera på deltid, om du väljer distansutbildning hos en privat utbildningsanordnare;
    det blir däremot svårt om du läser socionomprogrammet eller psykologprogrammet. Psykologprogrammet ges på plats, i bunden form. Socionomprogrammet kan på några lärosäten erbjudas på distans men det ingår obligatoriska träffar + en "praktiktermin" (ofta termin nummer 5) gör man på en arbetsplats, på heltid. Studieuppehåll kan ev vara möjligt, men det finns vanligtvis begränsningar för hur många gånger och hur länge du kan ta studieuppehåll från ett och samma program.

    Studie- och yrkesvägledare