Natan

    Hej! Det står att jag behöver 120 högskolepoäng varav 60 högskolepoäng ska vara inom huvudområdet vård och omsorgsadministration. Betyder detta att jag ska läsa upp till 120 högskolepoäng och sedan 60 högskolepoäng, för nu har jag 60 högskolepoäng Eller kan jag söka det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om det står att du behöver 120 högskolepoäng varav 60 högskolepoäng ska vara inom huvudområdet vård och omsorgsadministration, då behöver du totalt ha minst 120 godkända högskolepoäng och av de 120poängen måste minst 60 högskolepoäng vara från området vård och omsorgsadministration (det är vad som står i alla fall). Det betyder att du, totalt sett, gärna får ha fler än 120 högskolepoäng "i bagaget" men du får ej ha mindre än 120hp (totalt) och att du måste ha minst 60 hp inom visst område (i detta fallet huvudområdet vård och omsorgsadministration). Så, du kan som minimum ha 60 hp inom huvudområdet vård och omsorgsadministration + 60 hp inom andra områden.

    Studie- och yrkesvägledare